Sjukersättning och försäkringskassa

Mer
4 år 8 månader sedan #1174843 av Admin1
Det är 8 %, som jobbar med än 50 % med psykossjukdom. 92 % jobbar alltså knappt. Vid schizofrenidiagnos enligt DSM5 skall arbetsförmågan och socialförmåga vara nedsatt. Nu säger man att direkt efter första psykosen skall man få ett jobb, men det kommer att ta tid att införa detta.

Läs mer här:
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...g-och-sjukersattning
Mer
4 år 8 månader sedan #1174880 av krokus

Slyngelsnubben skrev: Hej är relativt ny till denna sjukdomen insjuknade för cka 5 månader sen. Undrar hur man bäst går tillväga för att få sjukersättning, känner inte direkt att jag kan klara att jobba på den öppna marknaden och vill heller inte göra nått på ngn annan marknad... jobbar många här? Annars hur har det gått för er att få sjukersättning?


Tidigare jobbade jag 50% och hade 50% aktivitetsersättning. Detta var cirka 8 år sedan. 50% jobb var för mycket för mig.

I dagsläget har jag 100% sjukersättning. Skulle KANSKE kunna jobba 25% och ha 75% sjukersättning. Det känns läskigt att riskera att inte klara av att jobba 25%, och då kanske hamna i tjafs med FK. Det är den främsta anledningen till att jag tvekar. Det inger en viss trygghet att ha 100% sjukersättning.

För att jag skulle få 100% var jag tvungen att "bevisa" att daglig verksamhet, studier eller riktig anställning inte fungerade för mig. Senast jag gjorde något av detta var några år sedan, då jag gick på en DV i tre veckor. Blev snabbt försämrad och sedan inlagd på psykosavdelning.
Mer
4 år 8 månader sedan #1174881 av Geta
Jag håller inte med dom som påstår att man mår bättre av att jobba vid schizofreni. Det verkar vara ett mantra.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1174887 av krokus
Geta,
Det finns ju redan de som är arbetslösa och friska, är det inte bättre för samhället om de får jobba istället för schizofrenisjuka? Iofs får man ju en "känsla av sammanhang" om man jobbar, vilket är positivt.

Sedan insjuknar de flesta i psykos som unga. Svårt att hitta ett jobb då kanske, när man varken har någon vettig utbildning eller flera års arbetslivserfarenhet. :tänk
Last edit: 4 år 8 månader sedan by krokus. Orsak: gramatiskt fel
Mer
4 år 8 månader sedan #1174888 av Geta
Problemet är att man inte vill utsättas för krav som schizofrenisjuk.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1174918 av Slyngelsnubben

krokus skrev: Tidigare jobbade jag 50% och hade 50% aktivitetsersättning. Detta var cirka 8 år sedan. 50% jobb var för mycket för mig.

I dagsläget har jag 100% sjukersättning. Skulle KANSKE kunna jobba 25% och ha 75% sjukersättning. Det känns läskigt att riskera att inte klara av att jobba 25%, och då kanske hamna i tjafs med FK. Det är den främsta anledningen till att jag tvekar. Det inger en viss trygghet att ha 100% sjukersättning.

För att jag skulle få 100% var jag tvungen att "bevisa" att daglig verksamhet, studier eller riktig anställning inte fungerade för mig. Senast jag gjorde något av detta var några år sedan, då jag gick på en DV i tre veckor. Blev snabbt försämrad och sedan inlagd på psykosavdelning.


Wow jag tror inte jag skulle få psykos om jag började jobba det som gör mig rädd är de kognitiva nedsättningarna men klarade iaf läsa 6 kapitel i en bok på engelska och jag kan följa historien även om jag inte förstår allt i minsta detalj, så undrar om jag inte tillhör de 8% som jobbar mer än 50% kanske alla kan väl inte ha 100% nedsatt arbetsförmåga heller
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Admin1.