Sjukersättning och försäkringskassa

Mer
4 år 8 månader sedan #1174932 av Admin1
Det går att ansöka om sjukersättning, men det krävs ett intyg från psykiater att man inte kan jobba, Annars är arbetsterapeuterna experter på arbetsförmåga. Om man blir nekad kan man överklaga beslutet. Många skaffar då ett personligt ombud via kommunen som kan överklaga. Risken är nog liten att man blir nekad som man, men kvinnor med bättre funktionsförmåga löper större risk.
Du kan själv kolla din kognitiva förmåga på sajten Test my brain för att hitta brister i din kognition.
www.viska.se/diagnostik/testa-din-kogntiva-formaga-2
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1174935 av Slyngelsnubben
Gjorde ett koncentrationstest och jag fick 75 och 82.5 är medel känns ändå rätt bra det kunde ju varit värre kanske det räcker för att kunna studera ändån
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 8 månader sedan #1174936 av Geta
Det dröjer innan man får sjukdomsinsikt vid schizofreni om man någonsin får det.
Mer
4 år 8 månader sedan #1174937 av Admin1
Studier är ingen bra ide. Du får ta studielån, men oftast är det så att man kan klara studierna, men inte att jobba. Rekommenderar dig därför IPS-modellen där de ordnar jobb åt dig och sedan får du hjälp att klara jobbet. 60 % klarar att jobba med detta stöd som psykiatrin har. Om du klarar att jobba kan du ju ev fundera på studier, men troligen ej lönsamt ekonomiskt.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1174945 av Slyngelsnubben
Det låter ju bra att man klarar studierna testade precis mitt arbetsminne och det är klart uselt betyder att det tar längre tid att komma ihåg saker antar jag... alla yrken behöver ju inte arbetsminne vet inte... skit är det iaf
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 8 månader sedan #1174946 av Geta
Det är stor skillnad att klara studier och ett jobb. På ett jobb måste man i regel kunna samarbeta med andra.