Sjukpenning normalnivå vs fortsattnivå

Mer
4 år 7 månader sedan #1175405 av Olivlunden
Hej.

Vår dotter har varit sjukskriven sedan 2014. Nu har hon fått avslag på ”sjukpenning på normalnivå” med motivering att hon inte uppfyller kriterierna från ”socialstyrelsens riktlinjer gällande allvarlig sjukdom”.

Bland annat menar de att det ska finnas en omfattande funktionsnedsättning pga sjukdomen där man behöver hjälp med att äta, klä på sig och förflytta sig.
Är det någon av er som uppfyller dessa kriterier .... ???

Är det någon av er som har ”sjukpenning på normalnivå” eller hur ser läget ut?
Mer
4 år 7 månader sedan #1175409 av idefix
Hej Olivlunden.

Själv har jag inte sjukpenning på normalnivå då detta infördes i samband med omstruktureringen av sjukpenningssystemet någon gång i slutet av 2000-talet. (2008?) Jag fick istället söka sjukersättning då jag inte alls var berättigad till sjukpenning. Jag har inte hört om någon här som har sjukpenning på normalnivå.
Mer
4 år 7 månader sedan #1175410 av Geta
Hej!

Har inte din dotter psykiska problem? Då har man väl inte problem med de sakerna som du räknar upp.
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1175421 av Olivlunden
Geta, just detta som är problemet, jag uttryckte mig nog luddigt.

I riktlinjerna från socialstyrelsen finns Schizofreni med som allvarlig sjukdom. MEN ändå menar Försäkringskassan att hon inte uppfyller kriterierna ”funktionsnedsättning” eftersom hon kan äta, gå och klä sig själv. För mig något förvirrande eftersom jag tror att ingen då kan uppfylla rätt kriterier för att få sjukpenning på normalnivå.

Jag tar gärna emot er kunskap. Hur ser er sjukskrivning ut?

Tack för svar. Vet du då om andra har ”sjukpenning på fortsatt nivå” ?
Antar att det tar år att få sjukersättning?
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 7 månader sedan #1175423 av Geta
Är ålderspensionär. Har tidigare aldrig haft problem med att bli sjukskriven eller få sjukersättning.
Mer
4 år 7 månader sedan #1175424 av idefix

Olivlunden skrev: Tack för svar. Vet du då om andra har ”sjukpenning på fortsatt nivå” ?
Antar att det tar år att få sjukersättning?


Sjukersättning tog det 4 månader att få (Handläggningstid). Efter det att ansökan med alla bilagor var inne, vill säga.

Tyvärr så minns jag inte om jag under de 4 månaderna hade sjukpenning eller om jag fick pengar på sjukersättningsnivå retroaktivt.