Läsa till läkare

Mer
4 år 7 månader sedan #1186121 av mrsearlgray
hej!
jag har velat bli läkare ända sendan jag var liten och är fortfarande jättesugen på att försöka, jag vill gärna forska inom psykiatrin.
men jag blev sjuk i gymnasiet och har dåliga betyg som resultat av det. har sett att det var någon här på viska som kom in på läkarlinjen, men frågan är hur jag ska göra för att lättast bli behörig?
att studera är inget problem, är ett studiehuvud och har pluggat på komvux och alltid fått A eller B i betyg så jag vet att jag kan.

Är det bäst att kolla på folkhögskola eller komvux? hittade en folkhögskola i Jönköping med ett naturvetenskapligt basår där jag får alla behörigheter jag behöver.

hur är det med csn på folkhögskola?
och hur tuff är det att vara AT-läkare?
pratade med min kurator och hon sa att man som läkare väljer själv hur mycket man vill arbeta så om jag inte skulle klara 100% så finns det fortfarande rum att gå ner i arbetstid.
tack för svar!
Mer
4 år 7 månader sedan #1186125 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Läsa till läkare
Jag hoppade av gymnasiet och läste in naturvetenskaplig gymnasiekompetens på folkhögskola. Fick högsta omdöme. Skrev bra på högskoleprovet. När jag sökte till Läkarlinjen tog de in folk på intervju. De ville ha personlig lämplighet. Jag var då 28 år och vi var ett gäng 28 åringar som blev antagna. Tyvärr blev jag akut sjuk i den vevan och har varit det sen dess. Synd för det hade varit kul att läsa medicin.
Mer
4 år 7 månader sedan #1186127 av mrsearlgray
Svar från mrsearlgray i ämnet Läsa till läkare
okej hur var det att gå i folkhögskola?
synd att du blev sjuk, har alltid tyckt att medicin och psykiatri är så intressant och vill så gärna forska om schizofreni.
Mer
4 år 7 månader sedan #1186128 av wasp
Svar från wasp i ämnet Läsa till läkare
Ta ett basår på folkhögskola! Då blir du behörig, läser du naturvetenskapliga ämnen på Kom Vux räknas de in i ditt medelbetyg och då måste du ha A i matte, fysik, kemi och biologi, annars sjunker ditt medel!
Mer
4 år 7 månader sedan #1186133 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Läsa till läkare
Det var kul att läsa på folkhögskola. Mysigt. Jag hade tillval att jag gick på skidlinjen och vi tränade och pluggade. Det som jag tycker är roligast och mest meningsfullt i livet. Esteterna anordnade roliga spejsade fester. Det var på den tiden jag var ung - har mest roliga minnen därifrån men jag mådde oxå av och till dåligt. Jo psykiatri är intressant. Jag tror att jag hade blivit kirurg för jag är rätt händig. Hoppas du hittar en väg! Medicin är sjukt intressant. Min erfarenhet är att det är bra om man konditionstränar när man pluggar för minne, inlärning och uthållighet blir bättre då.
Mer
4 år 7 månader sedan #1186134 av mrsearlgray
Svar från mrsearlgray i ämnet Läsa till läkare
Okej tack! ska kolla mer på folkhögskola då. Vet någon hur det funkar med csn?