Nervös/stressad inför program på Medborgarskolan

Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1191046 av mrsearlgray
hej,
jag har blivit inskriven på ett nytt program "nystart" på medborgarskolan och ska börja gå dit en gång i veckan i tre timmar, har inte riktigt fattat vad man gör där men nu ska det tydligen vara att måla med akvarell, det är jag taggad inför eftersom jag målar mycket med akvarell själv här hemma.
men jag är skitnervös och stressad, tror inte jag kommer kunna sova som det är nu, vet inte riktigt om jag är redo än gick mest med på det för att jag ville måla och för att försöka göra nått framsteg, tanken är att man ska gå där i sex månader och öka antalet timmar i veckan tills jag kan börja söka jobb och sluta vara sjukskriven.
men vad jag har hört så är de flesta som är där inte sjukskrivna utan bara arbetslösa, så förstår inte riktigt hur jag kommer passa in.
mitt mål som det är nu är ju att studera på konstskola men jag är osäker om jag kommer kunna jobba eller studera om bara 6 månader vilket är tiden som programmet pågår.
känns som om att jag kastar mig in i något som jag kanske inte är redo för... vet dock inte vad jag ska göra, ska gå imorgon och se hur det känns men det kommer vara jobbigt att sitta bland massa annat folk i tre timmar, har ju socialfobi och det är jobbigt nog att åka buss, vet inte hur jag ska lugna ner mig. :(

är orolig att jag också ger försäkringskassan fel signaler, jag är ju verkligen inte i form att kunna jobba som det är nu och tror inte jag kommer göra såna framsteg att jag är det om 6 månader heller.
har någon av er gått något sånthär program? hur gick det? kom ni ut i arbetslivet sen?
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 6 månader sedan #1191048 av Recard2016
Kanske inte samma sak, men jag var nervös i ett halvår innan min Slovenien resa då ja skulle tälta själv i skogen i 5 dagar. Visade sig vara det bästa jag gjort o ja lärde känna många nya kompisar o växte som människa o fick mer självförtroende o lärde mig mycket.
Mer
4 år 6 månader sedan #1191072 av mrsearlgray
okej vad kul!
är mest orolig över att jag har gett försäkringskassan för stora förhoppningar om att jag ska kunna jobba snart vilket jag inte känner mig redo för överhuvudtaget (hur mycket jag än vill), har någon av er fått praktik eller något? hur går det till med försäkringskassan?
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1191122 av Nissegossen
Well, vet inte hur det är nuförtiden, men vid 55 år, (Jag gick i ålderspension för ganska länge nu är jag 69 fyllda) ville jag jobba de sista 10 åren. jag kontaktade FK och jag pratade med en där om lönebidragsanställning och fick gå FK rehab vilket var för att se vem jag var och arbeta med andra. Jag skaffade själv en arbetsgivare som ställde upp med en lönebidragsanställning. Det ingick ett 6 mån utan lön, men väl pengar som vanligt från FK.

Jag gick till jobbet i 3 mån, då sammankallade min arbetsgivare ihop oss jag och FK han sade hans rygg håller inte för det här jobbet, jag anställer inte honom.

I dag tackar jag honom innerligt då jag senare fick Diskbråck med vidhängande Ischias i vänster ben.

FK nöjde sig med beskedet att jag hade dålig rygg och var aldrig på mig om jobb efter det.


Det värsta du kan göra är att ta ett jobb på öppna marknaden vill starkt varna för det. Ta kontakt med FK det första du gör, ha en dialog med FK om det med dig! Alltid FK först då kan du jobba med FK vetskap men hur reglerna ser ut idag vet jag inte, orkar inte idag ta fram fakta på FK vad som gäller för dig. I alla lägen se till att du får en handläggare på Fk

Tar du ett jobb utan FK och du skulle bli sjuk igen får du inga pengar från FK fortsatt. De pekar på jobbet du skaffat dig och de säger bara du får arbeta. Passa dig noga om du vill jobba men utanför FK

Helt enkelt Googla han är en bra vän, när det passar honom. Ställ samma fråga som till en människa så letar Google upp det

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 6 månader sedan #1191133 av Recard2016
När jag sa till min läkare att jag eventuellt ville ut o jobba sa han rent ut "akta dig jävligt noga för o säga 'jobb' till FK!"