Hur pluggar man rätt?

Mer
4 år 6 månader sedan #1191795 av Loni
Svar från Loni i ämnet Hur pluggar man rätt?
Tackar WASP så jättemycket!
Cosmos jättetack!
Mer
4 år 6 månader sedan #1191846 av krokus
Svar från krokus i ämnet Hur pluggar man rätt?
För mig har det varit enklare att plugga på biblioteket istället för hemma. För mycket som stör hemma, t ex dammråttor som VILL dammsugas upp. Mao, städa känns plötsligt skitkul.
Mer
4 år 6 månader sedan #1191853 av Loni
Svar från Loni i ämnet Hur pluggar man rätt?
Vad betyder "Mao"?
Mer
4 år 6 månader sedan #1191861 av krokus
Svar från krokus i ämnet Hur pluggar man rätt?
Mao = med andra ord
Mer
4 år 6 månader sedan #1191937 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Hur pluggar man rätt?
Snubbla över det här

Studieteknik
1. Kunskap är inget utan minne
2. Lär dig hur du ska minnas saker EFFEKTIVT
3. Lär dig att sålla ut det viktigaste i material
4. Lär dig formulera dig i ord och skrift på en god nivå.
5. Lär dig samarbeta med andra och lär känna folk
De tre första punkterna hör till vanlig sk studietenik.
Punkt 2 , inbebär att man bör känna till att minnet stärks effektivast av att man aktivt själv "återberättar" det man avser att memorera. Att läsa material och känna igen innehållet , är INTE att memorera, det är att lura sig själv att man "kan saken", när man egentligen bara blivit bra på att känna igen något. Att göra tester är ett smart sätt att tvingas återberätta ur minnet, använd det regelbundet och ofta INNAN tentor/prov. Det kommer göra att du t om MINNS sakerna klart, långt efter utbildningen är färdig.
De två sista är ofta viktiga under utbildningens gång, och är väldigt fördelaktiga att kunna "som flytande vatten" efter genomförd utbildning.
Punkt tre, att kunna sålla ut det viktigaste i kurslitteratur är viktigt, man har ofta begränsad tid och väldigt mycket material att läsa ur. Här gäller det att kolla läshänvisningar, lyssna på kursledare vad de säger är viktigast och kolla gamla prov/tester. Detta indikerar starkt vad som man bör lägga mest tid och energi på att öva in. Vid kraftig tidbrist lägg ingen energi på sådant som marginella resultat på tester/prov.
Att kunna formulera sig i ord och skrift, är viktigt inte bara för anteckningar, redovisningar, tentor och inlämningsuppgifter. Främst är det användbart för att presentera dig själv och dina idéer på ett bra sätt, bortom utbildningen. Att kunna samarbeta med andra är bra komplement till att vara övertygande, det kan öppna upp för möjligheter som annars skulle vara svårt att genomföra på egen hand.



Grundtipset som jag tror gäller alla:
Gå på alla lektioner, alla föreläsningar, alla labbar mm. Jag höll på att bli tokig på folk som gnällde "Den här tentan var för svår bla bla" och så hade de inte ens bemödat sig att gå på allt som erbjöds.
Sedan lite extratips, nedanstående fungerade för mig, men det fungerar kanske inte för alla:
1
Så lite distraktion som möjligt. Ofta la jag mig på golvet, drog för gardinen och pluggade. Ingen musik, ingen TV, inget godis, inget som som stör eller flyttar mitt fokus från pluggandet. Jag fattar inte varför vissa valde att sitta i biblioteket eller på en parkbänk eller nån utsiktsplats (Nog går det, men det är inte lika effektivt). Måste jag plugga så vill jag koncentrera mig på det, oavsett om det känns tråkigare eller inte.
2
Hitta en studiekompis som är på liknande nivå som dig själv. Plugga om vartannat själv, plugga om vartannat med honom.
3
Det jag gjorde fel var att alltid börja plugga 3 dagar före sluttentan. Det gick alltid bra, men troligen är det ändå en dålig ide (Kanske hade varit nyttigt för mig om jag missat nån tenta men det hände aldrig). Börja tidigt och studera med jämt tempo låter som en bättre ide. Jag tror att det går att lösa genom att se studierna som ett arbete, plugga 8–17 alla vardagar.
4
Om man siktar på högre betyg: lär dig bakomvarande orsak och mekanismer. Lär dig inte bara "Att det är så" utan lär dig "Varför det är så" och "Hur det blev så".
Som sagt, ovanstående fungerade för mig. Jag tog dubbla civilingenjörs-examen på fyra år och jag missade inte en enda tenta. Studerade stundtals på 200% samtidigt som jag arbetade. Fick en gång dubbeltenta först 6 h sedan 6 h till samma dag (tentasystemet var inte anpassat för 200 % studietakt) och det gick bra. Men det är ingen garanti att det fungerar för alla.
Mer
4 år 6 månader sedan #1191940 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Hur pluggar man rätt?
Att tänka igenom föreläsningarna medans man är fysiskt aktiv är effektivt. Då fungerar hjärnan som bäst. En promenad eller cykeltur tex.