hade ni det svårt att hitta jobb efter sjukskrivning?

Mer
4 år 4 månader sedan #1206462 av Fantasio
Var jag arbetsgivare skulle jag nog dra mig för att anställa någon som varit långtidssjukskriven. Men man får titta på meritförteckningen, inte stirra sig blind på faktumet att du som arbetssökande varit sjukskriven.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206535 av Admin1
Arbetsterapeuterna inom psykiatrin är experter på arbetsförmåga. Kan vara klokt att fråga en arbetsterapeut om råd.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206556 av IngeF

Fantasio skrev: Var jag arbetsgivare skulle jag nog dra mig för att anställa någon som varit långtidssjukskriven. Men man får titta på meritförteckningen, inte stirra sig blind på faktumet att du som arbetssökande varit sjukskriven.


Skal man ansette noen, vil man jo velge den man mener er best egnet. Det er sjeldent noen med dårlig funksjonevne, om alt annet er likt. Har vært på ett jobbintervju, og fikk faktisk jobben, under forutsetning at NAV(Norsk Arbeids - og Velferdsetat) betalte for det i starten. Det ville vært for lite til at jeg kunne ha bodd i byen der jobben var. Det er helt umulig å dagpendle 5 timer for dagen. Vet egentlig hvorfor de ikke var mer positive til lønnstilskudd.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206610 av Nissegossen
Som Geta, hade jobb, de kunde inte kicka mig, men i Februari 1991 dök ett brev upp, det var från fk, du är nu förtidspensionerad. Sedan över gick det till, får inte fram ordet men jag hade tillsvidare sjukskrivning tills vidare, har glömt vad det heter. När jag blev förtidspensionerad, ringde jag upp personalchefen på Pripps han sade bra då skall jag stryka det ur personalrullan, nej, försten kom hit så bjuder jag på lunch.

Väl där fick han nycklarna till mitt skåp samt legitimation för att komma in på området. Jag bad om ett arbetsintyg, han sade du skall ha ett betyg, det var jag mäkta nöjd med samt fick rabbla upp alla yrken jag haft på Pripps det var synligt men en personalchef om jag sökte annat jobb, skulle dra öronen åt sig, då det inte stod att han kunde rekommendera att anställa mig, det är lite information av det fikonspråket de använder, men det står att jag skött mina åligganden till vår "Fulla" belåtenhet(!) naturligtvis jag fyllde ju alla och de tyckte ju om ölen jag bryggt Så fulla har de ju varit på öl jag bryggt I betyget stod också att jag varit en god arbetskamrat och de önskade mig lycka till i fortsättningen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1206635 av mrsearlgray
har ansökt till ett deltidsjobb på 20 timmar i veckan, får se om dom ringer nästa vecka... är taggad men annars får jag skaffa ett möte med fk och arbetsförmedlingen, min kurator tyckte att det skulle kunna vara en bra grej att börja med, eftersom jag skulle få ut lite mer pengar än jag får nu, vilket vore gött, och orken har jag nog, har gått till nystart varje dag nu.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by mrsearlgray.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206636 av Kloppe
Om det är lätt eller svårt att få jobb beror på om det finns gott om jobb, eller är lågkonjuktur.
Mitt råd är att undvika att berätta att du varit sjukskriven. Om det uppkommer en situation där du måste prata om sjukskrivning, så är det en annan sak...

Det blir bättre och bättre dag för dag.