Föredrag

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 3 månader sedan #1211064 av Cosmos
Föredrag skapades av Cosmos
Har idag hållit föreläsning om min sjukdom och återhämtning har varit. Det var en nervös föreställning. Tappade ord och skakade på rösten. Men de sade att det inte hördes.

Det är svårt att beskriva när man blev sjuk och hur det yttrade sig. Särskilt som jag inte har haft den typiska sjukdomsutveckligen. Det är först på gamla dagar jag har förstått hur sjuk jag faktiskt var.

Det är svårt att vara så utlämnande som jag var idag. Nu känner jag mig paranoid att detta kan användas emot mig. Fast jag får i alla fall betalt för det...

Har ni föreläst någon gång?
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 3 månader sedan #1211068 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Föredrag
nej, men är det nån skola som bjuder in mig för att prata om Jesus och Djävulen så lär jag knappast avstå. men Gud vet.
Mer
4 år 3 månader sedan #1211094 av Geta
Svar från Geta i ämnet Föredrag
Har föreläst i det lilla, när jag jobbade i sjukvården. Nu kommer jag inte ihåg om vad.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1211116 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Föredrag
Stå framför folk på scen, ja, det blir scenskräck direkt. När jag första gången låg inne för psykos och då diagnostik på vilken psykossjukdom.

där var en överläkare han sade kom med mig. Följde med honom på området vi kommer till en byggnad där var ett rum med höga avsatser med stolar och där var fullt med vitrockar. Han tog upp mig på podiet där var en stol han sade sitt där och berätta om dig själv jag var lugn och berättade om mig själv samt varför jag sökt upp psykakuten och hur jag kände inför det. Men först berättade jag om min uppväxt och hur den varit.
Inte någonstans frågade mig om jag ville sitta där. Jag hade sagt nej om de frågat inte ett knyst om jag ville, jag tog det som en order. Jag vet att den överläkaren inte hade lov till det. men överläkaren var kung på den tiden.

Då mycket strikt och det var ett helt annat tänk. Jag menar verkligen att en överläkare var kung på den tiden. Men ett övergrepp var det

En scen är en sak, jag har inget sådant om jag stod i en grupp människor i stadsbilden då pratar jag både högt och ljudligt för att alla skall höra då säger jag allt vad jag vill säga till de som står där. pratar jag om något är jag inte försagd utan säger verkligen vad jag tycker och folk väntar och verkligen lyssnar. Det för att jag har bra underlag för vad jag säger. I det har jag bra på fötterna om ämnet har intresserat mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan #1211118 av Geta
Svar från Geta i ämnet Föredrag
Vill inte väcka uppmärksamhet IRL. Tidigare har jag skrivit insändare till tidningar, när jag varit urförbannad.
Mer
4 år 3 månader sedan #1211120 av krokus
Svar från krokus i ämnet Föredrag
En gång fick jag i (frivilligt) uppdrag av en psykolog att bli filmad (minns ej om det spelades in också) av en psykologlärare.

I ett annat rum satt massvis med psykologstudenter och tittade på mig (på en skärm eller projektorduk) när jag beskrev bilder från en bok utan text. En bilderbok helt enkelt. Har för mig att jag fick lägga pussel också. Det var tester som påminde om WAIS-tester.

Detta var när jag var 25 år, och hela grejen gick ut på att psykologstudenterna skulle se en autist med psykosproblematik "in action". Jag fick 1000kr och gratis fika efteråt. Folk kom fram till mig och pratade men jag var helt slut i skallen, överansträngd. Detta test med psykologstudenterna var en märklig upplevelse.