ger praktik pengar på aktivitetsersättning?

Mer
4 år 4 månader sedan #1211523 av mrsearlgray
letar jobb som sjutton men hittar inte många deltids jobb, ska på möte med försäkringskassan nästa vecka men jag undrar om man får mer pengar om man praktiserar via fk?
det är ju pengar som motiverar mig och det vore skönt att ha lite mer om man ska göra något arbete.
Mer
4 år 4 månader sedan #1211534 av krokus
Hm, tveksamt.

Under tiden som jag hade 50% aktivitetsersättning fick jag 50% aktivitetsstöd när jag praktiserade via arbetsförmedlingen. Detta var dock ett antal år sedan, och reglerna kan ha ändrats.


När du haft aktivitetsersättning i minst ett år kan du prova att arbeta och ha din ersättning vilande. Det innebär att du har kvar rätten till aktivitetsersättning om det inte skulle fungera att arbeta, men ersättningen betalas inte ut. Under tiden du arbetar får du i stället ett skattefritt belopp som motsvarar 25 procent av den ersättning som är vilande. Du kan ha vilande aktivitetsersättning i högst två år. Tänk på att du måste ansöka om vilande ersättning innan du börjar arbeta.
www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk...aktivitetsersattning
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1211604 av Nissegossen
Om du vill jobba, i alla lägen ta upp det första du gör kontakta din försäkrings handläggare då om det finns en dialog er i mellan hon måste ha reda på att du söker arbete den handläggaren förklarar reglerna och i det kan handläggaren hjälpa dig

Tar du ett jobb på öppna marknaden men inte klarar av det säger FK du får inga pengar, så i detta kontakta alltid din handläggare och gå deras Rehab då kan du först gå till FKs rehab sedan praktik på ett halvår under tiden får du pengar som vanligt, efter ett halvårs jobb får du full lön från arbetsgivaren och ett år då är ersättningen vilande som om du blir sjuk igen återgår det till sjukersättning

Som tidigare du skaffar en arbetsgivare går praktiken blir du anställd kallas det lönebidrags anställning arbetsgivaren får en summa för att du har anställning så FK ger arbetsgivaren pengar mot att du får lön. Jag vet vad det är frågan om
Kom ihåg din första fundering skall vara FK först när du har kontakt är det viktigt att du får information i direktkontakt med handläggare på FK.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 4 månader sedan #1211628 av Modesty
Det var bra information Nissegossen!
Mer
4 år 4 månader sedan #1211652 av Nissegossen

Modesty skrev: Det var bra information Nissegossen!


Ända raka, jobb för oss som har den diagnos vi har och har pengar från FK är det ett måste att kontakta FK och gå igenom det som gör att man kan arbeta med FKs vetskap annars kan de gå på en år efteråt och som konsekvens inga pengar från FK fall inte i fällan då är FK stenhård

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 4 månader sedan #1211692 av mrsearlgray
har redan kontaktat försäkringskassan och har möte med henne på onsdag, så får se vad hon säger då. tack för informationen nissegossen! :D