Tröstlöst hopplöst

Mer
4 år 3 månader sedan #1221195 av Snowiee
Svar från Snowiee i ämnet Tröstlöst hopplöst
Tack för svar.

Jag borde kanske förtydliga att när jag skriver pendla så innebär det inte att vi bor på landsbygden utan i en stad. Min sambo pendlar från staden vi bor i till en annan stad. Det går väldigt bra buss/tågförbindelser.
Mer
4 år 3 månader sedan #1221196 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Tröstlöst hopplöst
Problemet er at schizofreni slår til tidlig, og er for mange invalidiserende livet ut. Om jeg skulle ansette noen, ville jeg heller ikke valgt en schizofren framfor en frisk som kan det samme. Det er ikke urettferdig diskriminering, noe annet ville være idiotisk.
Mer
4 år 3 månader sedan #1221199 av Snowiee
Svar från Snowiee i ämnet Tröstlöst hopplöst

ingrid64marie skrev: Man är väl i behov av stimulans även om man har haft psykos, tycker det är bra att han får känna sig för på 25 %, 2 timmar om dagen eller någon dag i veckan kan ge dig yttre stimulans som kan påverka dig i positiv riktning, ta till dig det som känns bra men om något skulle upplevas som stressande element som i sin tur ger dig negativ påverkan, tag kontakt med din handläggare på FK eller den person som på plats är ansvarig för din habilitering.


25 procent är jättebra och han vill verkligen jobba för han känner att han behöver lite rutiner och stimulans. Problemet är att FK inte tycker att han ska gå ner till 25 procent efter 50 procent som ledde till 100 procent sjukskrivning igen. Dom vill att han ska gå upp i procent.
Mer
4 år 3 månader sedan #1221235 av memphis
Svar från memphis i ämnet Tröstlöst hopplöst
När man hör om allt sånt här negativt om FK blir man ju rädd för att kontakta dem. Jag törs inte ringa dem och ta reda på mina rättigheter för jag är rädd att de då ska börja dra in min sjukersättning eller tvinga mig att jobba heltid.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1221377 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tröstlöst hopplöst

IngeF skrev:

Admin1 skrev: För schizofrenidiagnos enligt DSM 5 ingår nedsatt arbetsförmåga, men ej för ICD 10. Det är därför lite fler som får schizofrenidiagnos enligt ICD 10.

Er det stor forskjell, da? Forekomsten er vel overraskende lik verden over. Jeg kjenner ikke mange schizofrene, da det ikke finnes mange på små steder, men de jeg vet om sliter tilsynelatende ordentlig. Tror ikke noen av dem jobber i det hele tatt.
Er subkategoriene fjernet også? Vet ikke helt hva jeg synes om det.

Tror att det är 15 % fler som får diagnos enligt ICD-10. ICD-10 är WHO:s system DSM är amerikanskt. ICD-10 har kvar subkategorier, men ej DSM 5, men där skall man uppskatta 8 olika symptom.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan #1221554 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Tröstlöst hopplöst
Men DSM er den som styrer forskningen på verdensbasis, også i Europa, hevder min psykiater. Mistenker også at mange med schizofrenidiagnose egentlig er schizoaffektive. Schizofreni er en slags krondiagnose innen psykiatri som utløser en del rettigheter, men jeg føler også at det fratar at man blir tatt alvorlig. Hadde jeg kommet til min allmennlege og sagt at jeg mistenker kognitiv svikt, tror jeg paradoksalt nok at jeg ville bli tatt mer alvorlig. Det var utrolig frustrerende å trygle og true og be for å for å en nevropsykologisk test.