Tröstlöst hopplöst

  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 2 månader sedan #1221009 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Tröstlöst hopplöst
Man är väl i behov av stimulans även om man har haft psykos, tycker det är bra att han får känna sig för på 25 %, 2 timmar om dagen eller någon dag i veckan kan ge dig yttre stimulans som kan påverka dig i positiv riktning, ta till dig det som känns bra men om något skulle upplevas som stressande element som i sin tur ger dig negativ påverkan, tag kontakt med din handläggare på FK eller den person som på plats är ansvarig för din habilitering.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1221037 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Tröstlöst hopplöst

Geta skrev: Det är inte praktiskt att bo ute på landsbygden vid psykisk ohälsa. Man är beroende av fungerande allmänna kommunikationer.

Å bo i Oslo på uførepensjon misunner jeg ingen.[

Admin1 skrev: Idag är tanken att alla med psykossjukdom skall jobba för att bli friskare. Experten på arbetsförmåga är arbetsterapeuter. Efter en psykos tar det nog 6 månader att återhämta sig. Viktigast för honom är att undvika fler psykoser.


Sysselsetningsgraden blant schizofrene i Norge har falt til et ynkelig lavt nivå. Får man psykose før man har kommet i jobb, er det sikkert verre enn om man har jobb.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan #1221051 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Tröstlöst hopplöst
Han ska väl inte stressas till att jobba mer än han orkar. När jag blev sjuk på 90-talet hade jag ett heltidsjobb. Läkaren sjukskrev mig först till hälften, men när inte det gick, till 75 procent. Sedan slutade jag helt och återkom inte i arbete förrän ett år efteråt och då på en "advokatfirma" som gick i konka. "Advokaten" rymde fältet efter ekonomiska oegentligheter. Minns hur jag satt på golvet medans stället tömdes, väldigt tacksam uppgift. Karln var en stor bluff som inte ens betalade mig för den sista tiden. Efter detta jobbade jag inte mer utan fick sjukersättning vid millenniumskiftet. Men efter 6 år på denna tog jag ett timjobb som gitarrlärare och var kvar i sex år utan att FK knotade. Nu har jag sjukersättning i två månader till, sedan blir det ålderspension.
Mer
4 år 2 månader sedan #1221086 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tröstlöst hopplöst
För schizofrenidiagnos enligt DSM 5 ingår nedsatt arbetsförmåga, men ej för ICD 10. Det är därför lite fler som får schizofrenidiagnos enligt ICD 10.
Mer
4 år 2 månader sedan #1221123 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tröstlöst hopplöst
Hej och välkommen till viska

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1221155 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Tröstlöst hopplöst

Admin1 skrev: För schizofrenidiagnos enligt DSM 5 ingår nedsatt arbetsförmåga, men ej för ICD 10. Det är därför lite fler som får schizofrenidiagnos enligt ICD 10.

Er det stor forskjell, da? Forekomsten er vel overraskende lik verden over. Jeg kjenner ikke mange schizofrene, da det ikke finnes mange på små steder, men de jeg vet om sliter tilsynelatende ordentlig. Tror ikke noen av dem jobber i det hele tatt.

Er subkategoriene fjernet også? Vet ikke helt hva jeg synes om det.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.