Har ni handikapp-ersättning?

Mer
3 år 11 månader sedan #1247314 av Clean
Svar från Clean i ämnet Har ni handikapp-ersättning?
Merkostnadsersättning heter det numera och handlingstiden är ett år. Helt jävla sinnessjukt att handikappade får vänta så länge. Jag har fått det pga att förvaltaren kostar och omsorgsavgiften!
Mer
3 år 11 månader sedan #1247351 av Admin1

notwoodstock skrev: LSS- boendet är ju dyrt. När jag får under 100 000kr kvar så skall jag söka mer i bostadstillägg.

Kan man inte söka handikappersättning för schzizofeni plus Asperger?

Räven sökte för medicin och vårdkostnader bl.a. Bor man på dyrt gruppboende kan man nog söka ersättning för fördyrat boende. Nissegossen har en trea och han kan ju ansöka om merkostnader för boende för att han inte orkar flytta till mindre lägenhet. Också Cosmos borde kunna göra det.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247373 av memphis
Jag kunde kanske söka ersättningen för att jag har en hund som är som en assistent :) hon stöttar upp mig, tar mig ut på promenader, och är ett mentalt och känslomässigt stöd.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247386 av Admin1
Bra idé. Sedan också mediciner och vårdavgifter till dig själv. Vad kostar hunden per månad.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247387 av memphis
Skulle tro att hunden kostar ca 300kr i månaden i ren matkostnad, men den kostnaden kan man överdriva lite. Annars kostar hon inte så mycket, bara vaccinationen som kostar 500kr. Man kan välja att vaccinera årligen (skydd mot kennelhosta) eller vart 3:e år (farliga sjukdomar). Jo för sjutton! Hon kostar ju i försäkring också. Den kostar 170kr i månaden. Så en femhundring i månaden kan man nog säga.
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1247416 av Admin1
Men du måste räkna på inköpskostnaden för hunden och slå ut den kostnaden på hundens livstid.
Last edit: 3 år 11 månader sedan by Admin1.