Arbetet inte bara ett arbete

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1257994 av Fantasio
Fördelen att jobba jämfört med att vara sjukskriven är pengarna; En riktig lön smäller högre än sjukersättning. Och genom jobbet träffar man folk. Vi var rätt många på mitt jobb. Varje december blev vi bjudna på julfest. Vissa dagar körde vi dragning av spelkort, den som hade kortet som drogs sist vann alkohol. Rätt vad det var träffades vi på krogen och drack oss fulla. Man missar så mycket när man bara går hemma. Jag önskar att jag hade orken att jobba. Den sociala biten får man på köpet.

Jag kurtiserade kjoltyg, det var storartat. Dög ingen arbetskamrat kanske nån av dem hade en väninna jag kunde "limma på".
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 10 månader sedan #1258009 av Nissegossen
Man kan arbeta i en kvarterslokal för kvarterets invånare, eller området, då har du visserligen inga pengar då man arbetar ideellt, men gemenskapen med områdets invånare ökar och du kan få dem som vänner och grannar vilket ger ett plus och ni kan då umgås grannar och du själv hemma hos någon, det stärker gemenskapen med grannar emellan

Det jag sade häromsistens ang områdets televäxel har kommit till vederbörande själv, det syns tydligt. Så att grannarna håller reda på vad jag gör. Samt andra må tilläggas

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1258012 av Fantasio
Bra tänkt, Nissegossen. Jag umgicks med tankarna på att utbilda mig, men trivdes på mitt jobb, så jag blev kvar i tjugo år.

Jag var så smått intresserad av datorer och anmälde mig till en kurs på Komvux. Men så fick jag ett jobb och det skulle ha krockat med studierna. Jag hade kunnat sitta vid ett skrivbord och glassa idag. Men jag ångrar mig inte, för jag trivdes med mina arbetsuppgifter och jag umgicks privat med flera kollegor. Två av dem umgås jag med än idag.
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Fantasio.
Mer
3 år 10 månader sedan #1258045 av notwoodstock
Det sociala skyddsnätet är oerhört viktigt!
Mer
3 år 10 månader sedan #1258104 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arbetet inte bara ett arbete
Själv förlorade jag ingenting på sjukersättning. En minskning på 2000 kr netto per månad, men jag slapp fackavgiften och restaurantlunch, som kostade 2000 kr per månad. Så ingen lönsamhet för mig att jobba.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 10 månader sedan #1258137 av Fantasio
Vi hade restaurang på jobbet. Man köpte matkuponger och det drogs från lönen. Det var flera arbetskamrater jag umgicks med privat, undrar vad de gör idag.