Tigga??

Mer
3 år 9 månader sedan #1266344 av Lejonhjärta
Svar från Lejonhjärta i ämnet Tigga??
Det finns bättre sätt att dryga ut kassan. Om du bra på nåt särskilt, säg att fixa små datorproblem till exempel, hjälp andra och ta en peng för det. Finns massor av kreativa sätt annat än tiggeri.
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1266347 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tigga??

Geta skrev: Idag såg jag två tiggare här i stan. De har varit borta länge. Kan undra hur det är med karantän och Corona. Får de åka genom flera länder för att komma hit?

Fråga dem när du kommer till en affär, där det sitter Romer, många av dem förstår vad man menar, men kanske inte kan tala svenska.

Du får detta svaret av mig

Har tänkt den tanken att sitta och tigga, om jag förlorar min lägenhet och får leva på socialbidrag normen, dvs allt över det går till de skulder jag då får. Detta kan gälla om det går till kronofogden då blir det livslångt om jag inte lägger in en skuldsanering då efter 5 år kan jag få det avskrivet. På normen räcker pengarna till att handla tillräckligt med pengar och det räcker knappt till det övriga.

Även om jag får en ny lägenhet kvarstår problemet hur få pengarna att räcka överhuvudtaget?
Det kan sluta med att jag går ut i skogen och lever på de växter och fisk jag kan hitta och eventuellt snara hare och då lever i skogen
då vänder jag civilisationen ryggen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 9 månader sedan #1266351 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Tigga??

Lejonhjärta skrev: Det finns bättre sätt att dryga ut kassan. Om du bra på nåt särskilt, säg att fixa små datorproblem till exempel, hjälp andra och ta en peng för det. Finns massor av kreativa sätt annat än tiggeri.

Problemet är att man måste vara bra på nåt. Helst ska man vara mycket bra för att kunna kalla sig expert. Sedan får man bara jobba en timme per dag med hel sjukersättning. Tror tiggeri med en hemsida är det klart lättaste. Behöver inte ta mer tid än 20 min per dag. Om ens det. Men visst är det bättre med något mera seröst. Men inte lätt då man dessutom måste betala massor med skatt på allt man tjänar från arbete. Men största problemet blir att jag bara får arbeta en timme per dag och tjäna ett basbelopp per år.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1266353 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tigga??
Svart jobb är populärt, te x att fixa någons dator om man har det kunnandet. lägg in en hemsida, gör reklam liknande den här
www.samirsfavoriter.se/

Är du bra anlitar de dig igen och inga kvitton, detta för att det blir inget att visa upp men du måste nästan vara programmerare och det är kontanter som gäller, men om polisen gör en fälla åker du dit

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 9 månader sedan #1266355 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Tigga??
Okej. Det kanske var svartjobb Lejonhjärta menade?

Många frisörer jobbar ju svart. Snickare och för städning.

Jag skulle ju i och för sig kunna göra hemsidor. Men just för hobbyverksamheter har jag pratat med FK och där får jag bara tjäna 22k per år. Men det är inte så dåligt. Tror jag gör det istället för att tigga! Behöver bara sälja en hemsida och domännamn som ingår så har jag den summan

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 9 månader sedan #1266356 av Lejonhjärta
Svar från Lejonhjärta i ämnet Tigga??
Synd med alla möjliga paragrafer osv idag! Då kan man inte vara "hobbytekniker" för att hjälpa nära o vänner med saker de behöver hjälp med (mot pengar).

Svartjobb är ju bäst att undvika.