Ska jag lita på att brandväggen tar hand om detta?

Mer
15 år 3 månader sedan #169561 av Hallon
Det senaste dygnet har det dykt upp massor av meddelanden från min brandvägg. När jag klickar på "More info" så kan det t.ex. stå så här:

[i:1feu148p]ZoneAlarm blocked traffic to port 38179 on your machine from port 59906 on a remote computer whose IP address is 124.82.37.157. This communication attempt may have been a port scan, or simply one of the millions of unsolicited commercial or network control messages that are routinely sent out over the Internet.[/i:1feu148p]

...o.s.v.

Det står också att det sannolikt inte finns någon anledning till oro, eftersom brandväggen gör sitt jobb, men jag blir ju ändå lite fundersam, för de här meddelandena kommer hela tiden och så brukar det inte vara.

Bör jag göra något eller ska jag anta att brandväggen tar hand om detta på bästa sätt?
Mer
15 år 3 månader sedan #169585 av Nissegossen
På XP kontrollpanelen, säkerhetsinställningar, lyser allt grönt där? Gå annars och sätt igång dem om någon av inställningarna lyser rött.

klicka därefter på Internet alternativ, kolla stapeln där står den på högsta säkerhet i den rutan? Dra upp den till högsta om så inte är fallet. På min står det apply, klicka på den efter att ha satt den på högsta. Bredvid den fliken där uppe så står det privat, gör samma sak där så att du blockerar alla kakor och också där klickar du apply, sedan ok.

Sedan går du till automatiska uppdateringar, kolla in om den står på en tidpunkt som du är inne mest på dan. Du sätter där tiden och klickar apply och eventuellt ok.


Sedan det viktigaste av allt är att du tar fram kontrollpanelen igen och klickar på system. Därefter går du till, det står remote på min, för att kolla om du har klickat i någon ruta där, det skall inte vara någon ruta i klickad för då har du gett någon direkt access till att gå in i din dator!!!

Det står väl fjärrhjälp eller något sådant på svenska.


Om du vill installera program så kan det inte ske om du inte sänker de två staplarna med hog, medium och låg säkerhet. sätt bägge de två på medium tills du installerat, sedan går du tillbaka och sätter staplarna på högsta säkerhet igen!

Lycka till
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 3 månader sedan #169592 av Nissegossen

Hallon skrev: Det senaste dygnet har det dykt upp massor av meddelanden från min brandvägg. När jag klickar på "More info" så kan det t.ex. stå så här:

ZoneAlarm blocked traffic to port 38179 on your machine from port 59906 on a remote computer whose IP address is 124.82.37.157. This communication attempt may have been a port scan, or simply one of the millions of unsolicited commercial or network control messages that are routinely sent out over the Internet.

...o.s.v.

Det står också att det sannolikt inte finns någon anledning till oro, eftersom brandväggen gör sitt jobb, men jag blir ju ändå lite fundersam, för de här meddelandena kommer hela tiden och så brukar det inte vara.

Bör jag göra något eller ska jag anta att brandväggen tar hand om detta på bästa sätt?


Det verkar här som att det är någon som försöker utnyttja möjligheten till fjärrhjälp, så det viktigaste är nog att gu kollar upp på system först. Det går att följa ip numret du har fått dig tillskickat för det är den personens dator adress. Du skulle eventuellt kunna ta reda på vem det är som är ägaren av den datorn. Det går att stoppa den adressen för det är förmodligen en hacker! Du kan lämpligtvis prata med din Internet leverantör om detta.

Du kan också om du är haj på det göra som det står här på denna länk!
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=...topic.php?f=8&t=7698 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 3 månader sedan #169642 av Admin1
Förmodligen ingen anledning till oro eller behov av åtgärd. I meddelandet framgick ju också att trafiken blockerades. Troligen en hacker som spanade efter datorer, som var öppna för intrång.
Mer
15 år 3 månader sedan #169970 av Hallon
Kanske var det så att brandväggen hade läget under kontroll...svårt att riktigt veta, känns det som...men hur som helst så följde jag Nissegossens råd - TACK för de lättbegripliga instruktionerna och upplysningen om hur jag ska göra för att kunna installera nya program! :) - plus att jag gjorde någon inställning så att jag vid behov kan tillåta cookies.

Jag kollade endel av de olika ip-numren som dök upp i brandväggens ovanligt många meddelanden igår och som jag förstår det så var de flesta malaysiska. Idag verkar brandväggen ha betydligt mindre att stå i, vilket känns mycket bra!
Mer
15 år 3 månader sedan #169982 av Nissegossen
Bara roligt att kunna hjälpa någon! Fick själv hjälp utav Admin, vem annars? :lol:

Numera har jag knappt inga intrångsförsök! Virus och spyware tar AVG bort hur bra som helst! Det har fungerat utan problem ett längre tag nu. Den gjorde ett automatsök under dagen idag och gjorde den stora undersökningen och tog bort ett spyware och det var det första på mycket länge!

Något annat än AVG och Xp;s brandvägg har jag inte!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum