Upptäcka och ta bort datavirus

Mer
8 år 7 månader sedan #769852 av Admin1
Microsoft har information hur man upptäcker och tar bort datavirus.
Om du kan besvara någon av följande frågor med "ja" kan din dator ha ett virus.

Går din dator mycket långsamt? Ett vanligt symptom på virus är att datorn fungerar mycket långsammare än vanligt. Det kan dock finnas andra anledningar till dålig prestanda, däribland en hårddisk som behöver defragmenteras, en dator som behöver mer minne (RAM) eller förekomsten av spionprogram eller annonsprogram. Mer information om spionprogram finns i Så här tar du reda på om datorn har angripits av spionprogram.

Får du oväntade meddelanden eller startar program automatiskt? Vissa virus kan skada Windows eller en del av dina program. Resultatet av sådana skador kan t.ex. vara meddelanden som visas helt oväntat, program som öppnas och stängs automatiskt eller att Windows plötsligt avslutas.

Arbetar ditt modem eller din hårddisk mer än normalt? Ett e-postvirus fungerar genom att det sänder ut mängder av kopior av sig självt via e-post. En indikation på att detta håller på att ske är att aktivitetsindikatorn på ditt bredbandsmodem eller externa modem lyser hela tiden, ett annat tecken är ljudet från datorns hårddisk som arbetar hela tiden. Detta är inte alltid symptom på datorvirus, men om sådant förekommer i kombination med andra problem, är det ändå tecken på en virusinfektion.

Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. Nya virus dyker upp varje dag, så det är viktigt att hålla antivirusprogrammet uppdaterat. Mer information om datorsäkerhet hittar du på sidan Säkerhet hemma på Microsoft-webbplatsen. Information om hur du tar bort skadlig programvara på datorn finns på webbsidan för Microsoft Safety Scanner.
windows.microsoft.com/sv-se/wind ... =windows-7

Borttagning sker med Microsoft Safety Scanner, som du laddar ner här och kör:
go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=215204
Mer info här:
windows.microsoft.com/sv-se/wind ... =windows-7
Mer
8 år 7 månader sedan #770256 av Admin1
Nissegossen,

Det är ett par här, som lämnat in datorn för att ta bort virus, vilket kostade drygt 2000 kr. Tycker du att det är bättre att ominstallera Windows och samtidigt omformatera hårddisken. Kostar inget.
Mer
8 år 7 månader sedan #770285 av Jesus/magnus
jag har alla de problemen. hur gör jag med win 10? jag har en stabil dator men den är belastad som tusan.
hur sparar jag till en usb-sticka? och hur mycke gb krävs?
är lur på att datorn missbrukas. den kan ha med java/python prog att göra?
J/m

John 8:31-32.
Mer
8 år 7 månader sedan #770304 av Nissegossen
Admin
Det skulle aldrig falla mig in att lämna bort datorn för att få bort vad vara månde från datorn. Det är ju alldeles gratis att återställa datorn till fabriksinställningarna och som du säger omformatera hårddisken. Det och därefter lägga in den säkerhetskopia på hårddisken som jag förmodar en van användare ser till att bli gjord. Som tips råder jag er oavsett vilken webbläsare ni har importera alla bokmärken till webbläsaren Chrome för att de ligger då på Googlekontot och Google sparar bokmärkena även om ni formaterar om datorn. De finns där från alla andra webbläsare och så fort ni Loggar in på Googlekontot har ni återigen de bokmärkena på Chrome då kan du importera dem från Google tillbaka till Firefox.

Han som gjorde jobb med min dator skulle ha 300 kr, bara för att komma hem till mig och det oavsett vad det var för fel med datorn. Tog det 5 min att åtgärda 300 kr. 3 timmar 300 kr. För det kunde han lägga in det operativsystem jag ville ha, ävenså alla andra program jag ville ha.
Ha bara för vana att kopiera alla viktiga saker ni inte vill bli av med på en extern hårddisk och ävenså en säkerhetskopiering av hårddisken.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 7 månader sedan #770305 av Nissegossen

Issa_Jesus skrev: jag har alla de problemen. hur gör jag med win 10? jag har en stabil dator men den är belastad som tusan.
hur sparar jag till en usb-sticka? och hur mycke gb krävs?
är lur på att datorn missbrukas. den kan ha med java/python prog att göra?
J/m

Om du har en win 10 dator bör du skaffa dig en extern hårddisk, då det går bra att lägga en säkerhetskopiering av win 8,på ett USB. men för win 10 vilken är mer krävande utrymmesmässigt och jag är osäker på att det stannar under 64Gb som är det USB som gäller för att säkerhetskopiera win 10. Nej, istället för att bekosta ett 64Gb USB-minne, så köp en extern hårddisk på den har du mer utrymme och den är mycket enkel att använda. Guida dig igenom hur man gör när man säkerhetskopierar får du läsa dig till på webben.
windows.microsoft.com/sv-se/wind ... =windows-7

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 7 månader sedan #770309 av Nissegossen
För win 8 och win 10 måste ni ha en backup av en extern enhet, antingen på skivor, USB, eller en extern hårddisk för att kunna komma in på datorn om något skulle hända som gör att ni inte kan logga in på datorn som vanligt. Det kan bero på att hårddisken är sönder exv, då måste backupen fungera annars får ni ta ett annat operativsystem och lägga in så ni har en fungerande dator.

En grannes pojk har det problemet att han inte kommer in på datorn och operativsystemet är win 8. Jag har sagt till honom att jag kan lägga in Linux åt honom för att få en fungerande dator.

Nu är det dock så att jag har ett USB med säkerhetskopia av min win 8 konfiguration och tänkte stoppa in den i hans dator bara för att komma in på datorn och därifrån gå in och lägga in fabriksinställningarna igen bara för att då har han ju ursprunget som var i datorn när han köpte den. Jag har inte träffat han på länge då han bor ihop med flickvännen på ett annat ställe i stan.

Så, vad tror du Admin om att jag lägger in min säkerhetskopia och sedan direkt därefter lägger in ursprunget som finns i datorn.
Jag har nu inte läst någonstans om att det skulle gå, men inget om motsatsen heller.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum