Vilken av dessa två datorer är snabbast?

Mer
6 år 2 månader sedan #1024061 av Richard
Det känns spontant att den första datorn är bäst. Men den köpte jag för 6000 eller 7000 kr, i slutet av 2012. Ny alltså, var inte det väldigt billigt för den datorn då? Förstår inte heller vad som menas med att den har 2 grafikkort? För nyss fick jag lagat den för 2800 kr, han som lagade den tyckte det var onödigt, men jag har blivit så befäst vid den. Han sa även att AMD var sämre än Intel under denna perioden. Men sen är ju skärmen större. Minne o HD spelar väl mindre roll, det kostar inte så mycket att uppgradera.

Den andra datorn köpte jag begagnad i slutet av 2017, för 2800 kr. Processorn är ju lite snabbare, men allt annat är ju sämre, det var t.ex. bara 4 GB minne, men valde till 4 GB till.

Jag köpte den första datorn för att kunna spela Diablo 3 på. Nu spelar jag inte så mycket längre och har istället Linux Mint på den datorn. Men jag testade att installera Diablo 3 på den andra datorn (Windows 10) för några månader sen, o det går utmärkt att spela på den också.

HP Pavilion g7 Notebook
Processor: AMD A8-4500M APU with Radeon(TM), A8 Vision min/max: 1,40/1,90 GHz
Minne: 8 GB
Grafikkort 1: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Trinity [Radeon HD 7640G]
Grafikkort 2: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Thames [Radeon HD 7500M/7600M Series]
Hårddisk: 750 GB
Skärm: 17,3", Upplösning: 1600 x 900

HP ProBook 6570b
Processor: Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU 2,40 GHz
Minne: 4 GB (+4 GB)
Grafikkort: Intel(R) HD Graphics 4000
Hårddisk: 300 GB
Skärm: 15,6", Upplösning: 1366 x 768


För att jämföra, så köpte vi en ny dator på Perfekt/Euronics för nån månad sen till vår dagliga verksamhet, som vi ska ha vid bildbehandling. Specifikationerna på den var väl typ;

Lenovo ???
Processor: i3-???
Minne: 6 GB
Grafikkort: ???
Hårddisk: 250 GB, SSD
Skärm: 15,6", ev. högre upplösning än min andra dator.


Den kostade 6000 kr, jag tyckte det var dyrt. Jag föreslog en begagnad dator för hälften av priset, men det var ändå nån annan som betalade... Den största skillnaden är väl SSD-hårddisken, men de är ändå inte alltför dyra. Man kunde välja det till min andra dator för en tusenlapp extra, men det behöver jag inte.

Men visst måste min första dator vara bättre än den andra, trots att den är äldre? Kanske den andra har lite snabbare processor, men allt funkar bra, inget hack i filmer t.ex.
Mer
6 år 2 månader sedan #1024088 av wasp
I fråga om grafik är nog AMD Radeon och NVIDIA Geforce bra mycket bättre än Intel HD Grafics...............
Mer
6 år 2 månader sedan #1024089 av Nissegossen
Om du lägger in gratistjänsten på Ccleaner och laddar ned den får du se allt om prestandan på datorn, det gäller då win, på linux går du ha bleachbit tanka gärna ned den om den inte finns, ja, den skall finnas men om du inte hittar den på datorn tanka ned den men var bredd på att på den måste du lusläsa vad du tar bort så att programmet inte tar bort de koder du har på datorn och vad värre är tar bort ledigt minne på den. Den betar av allt sådant varje gång om du inte passar dig.
Annars kan man på win gå till dator och egenskaper där hittar du på win allt du behöver veta om din dator.

Vet tyvärr inte hur du skall göra på linux

Gör det gärna på en dator innan du lägger in linux på datorn.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 2 månader sedan #1024090 av Nissegossen

wasp skrev: I fråga om grafik är nog AMD Radeon och NVIDIA Geforce bra mycket bättre än Intel HD Grafics...............

Köpte en begagnad dator, med 1Gb ramminne och han hade den som speldator på sin tid och den hade ett starkt grafikkort och en pojk som hade 3 Gb ramminne sade om min dator, din är lika snabb som min på 3Gb ramminne

Jag hade två hårddiskar på den, en av dem har jag kvar hårddisken på ett externt kabinett för gamla interna hårddiskar så den fungerar. På den ligger allt innehåll på den datorn har den här och kan starta upp den och jag fick allt vad innehåll på det han inte tagit bort och där finns också förra ägarens CV med betyg från svenska och Amerikanska universitet alltså alla skolor han då gått, alltså Chalmers och han är it ingenjör med jobb över hela världen. Trodde jag raderat det, men det tycks ligga kvar tillsammans med många filmer musikvideos och annat han skaffat

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 2 månader sedan #1024093 av Nissegossen
Det grafikkortet ligger kvar här vad jag tror, men det är gamla kontakter vilket gör att den inte längre är kompatibel med moderna datorer

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 2 månader sedan #1024096 av Nissegossen
Jag har även sparat ramminnen till gamla datorer så om någon behöver dem hör av er.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum