Hela mitt el-system small i morse!?

Mer
6 år 1 månad sedan #1029588 av Richard
Jag låg o lyssnade på radion, som jag har i min reciever till DVD/TV-systemet. Skulle precis lyssna på 07-nyheterna, då all ström försvinner. Tänkte att det är nått utomstående men så ser jag att det lyser hos grannen, så har huvudsäkringen hos mig gått. Återställer säkringen, men då smäller det till o blir en ljusbåge bakom TV'n o säkringen går direkt igen. Drog ur allt som är kopplat till ett enda uttag. Slog på säkringen igen o den höll, men kopplade jag in det igen, så gick säkringen... Fixade tillfälligt radion, genom att koppla den i ett annat uttag, det funkade. Nu har jag tillfälligt fixat datorn också.

Att det blev en ljusbåge beror troligen på en tavla som katterna rivit ner som stod bakom TV'n, för jag vet att ramen (med metallbeläggning) påverkas märkligt av elektricitet. Jag har följande inkopplat (jag är medveten om att det är mycket på ett uttag).

TV
Reciever
BluRay-spelare
Subwoofer
DVD-spelare
VHS-spelare
Playstation 2
Dator1
Dator2
Dator3
Högtalare
Hårddisk 1
Hårddisk 2
Skrivare/Scanner
Modem
En golvlampa
Samt lite laddare o annat krimskrams...

Blir ju trist att felsöka allt i denna enorma kabelhärva... :(
Mer
6 år 1 månad sedan #1029589 av Geta
Skyll inte på katterna!
Mer
6 år 1 månad sedan #1029601 av Richard
Ja, det var taskigt... Jag menar ju spöken!
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=17&a...amp;t=49179#p1028214 [/url]<!-- l -->
Mer
6 år 1 månad sedan #1029621 av wasp
Jösses! Om allt körs samtidigt! Har du en 16 Ampère säkring till det där uttaget???
Mer
6 år 1 månad sedan #1029647 av Richard
Nä, nu tittade jag igen på säkringarna, det är bara 10 A, men jag kör inte allt samtidigt. Men såg också att det inte var en huvudsäkring, utan jordfelsbrytaren som slog av. Så det är nått skumt med det hela...

Mer
6 år 1 månad sedan #1029650 av rymd
men stäng av allt som drar elektriskt. dra ner alla säkringar, dra sedan upp dem igen. Och använd mindre el. Fungerade för mig. Mitt elskåp ser ut ungefär så där.