Hur rippar man en DVD, till en t.ex. mp4? Lagligt!

Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #1033664 av Richard
Igår så skulle jag se på film, "Source Code". Slog på DVD/BluRay-spelaren, öppnade luckan o stoppade in skivan. Så börjar den haverera... Den slår av sig själv bara ett par sekunder efter man matar in skivan, försöker igen, nä, den blir bara sämre o sämre. Till slut får jag bryta upp luckan med en kniv för att få ut skivan, o i samband med det fördärvar jag hela det mekaniska i DVD/BluRay-spelaren.

Tänkte då att jag kan se filmen via datorn o en HDMI-kabel. Jag har 4 datorer, 2 av dem saknar DVD-spelare, den 3:e har DVD-spelare men inget HDMI-uttag. Den 4:e har båda, men bilden blir helt kaos på TV'n, o jag vet inte alls hur man rättar till det.

Men, DVD/BluRay-spelaren är inte helt förstörd. Slår man på den, så visas huvudskärmen med menyn på TV'n, o det funkar att stoppa in ett USB-minne med film o spela upp.

Så, nu har jag inte råd med en ny DVD/BluRay-spelare för tillfället, så om jag vill se en film jag har på skiva, så måste jag kopiera den till mp4, avi eller liknande. Så vill jag ju ha med den svenska texten.

Kan inget om sånt, tips önskas, både Linux o Windows.
Last edit: 6 år 1 månad sedan by Richard.
Mer
Mer
6 år 1 månad sedan #1033771 av Admin1
Om luckan är låst kan man i vissa modeller sticka in en gemtråd i ett hål och då öppnar den sig. Secondhand brukar ha DVD-spelare för 50 kr st. Köpte min där.
Mer
6 år 1 månad sedan #1033791 av Richard
Just det, ska kolla på loppisar o second hand!

Dock har jag vissa krav... :?
Den måste klara BluRay och ha en HDMI-utgång. För jag har en DVD-spelare till o testade med den, men den hade bara en Scart som man kopplade direkt till TV'n. Sen har jag slarvat bort fjärrkontrollen till den. Men fick igång filmen ändå, men stängde av efter 2 minuter, ljudet från TV'ns högtalare var inte mycket att hurra för, o sen kunde jag inte välja text!

När jag hittat fjärren, ska jag sälja den för typ 200 kr, vill ingen köpa den, så ger jag bort den.

Jag provade igår med Freemake, det är gratis, o tog 2 timmar att rippa filmen, men så ser jag att dess logga bränns in mitt i bilden under hela filmen... :evil: Fastän det står på ovanstående sida att den bara ska visas i början o slutet av filmen... :? Vill man få bort den kostar det 200 kr.

Provade DVDRip för Linux, men den hittar inte DVD:n. Sen provade jag WinX DVD Ripper, men den rippar bara 5 min, sen får man betala. DVDShrink begrep jag mig inte på, VLC Media Player får inte med texten. Men nu håller jag på i Windows datorn med ett program kallat HandBrake (finns till Linux också, så det är helt gratis), blev precis klart, resultaten blev bara kaos... :(

Ska göra ett nytt försök med andra inställningar nu.
Mer
6 år 1 månad sedan #1033800 av wasp
Du kan väl inte rippa en köp-DVD, de har ju inbyggt kopieringsskydd!
Mer
6 år 1 månad sedan #1033822 av Richard
Ja, det där har jag sett diskuteras lite här o var... Det finns tydligen olika former av kopieringsskydd på skivorna. Den jag försöker med nu, går att rippa med de program jag har försökt med. Men får se om jag stöter på nån skiva som inte funkar.