Richard's radiotråd (om scanners o radioavlyssning)

Mer
6 år 2 veckor sedan - 4 år 1 månad sedan #1033819 av Richard
När jag var 13-14 år håll jag på mycket med kom-radio med mina kompisar. Det var 1993, o det fanns knappt mobiltelefoner (eller jo, jag hade faktiskt en Motorola NMT). Sen lyssnade jag nästan hela tiden på polisradion, en liten dosa med 8 blinkande lampor, där jag satte i 8 st "kristaller", en för Ängelholmspolisen, en för Helsingborgspolisen, en för ambulansen (Ängelholm o Helsingborg), en för brandkåren (Ängelholm o Helsingborg), en för taxi o en för polisens specialkanal vid större händelser.

Allt var helt analogt o helt lagligt att lyssna på. Sen när jag fick körkort satte jag in en annan typ av polisradio i bilen, med alla Sveriges ambulansens, brandkårens o polisens kanaler på 78-80 MHz. Samt ett tillägg, för polisens System 80 som användes i Stockholm, Göteborg o Malmö på 410-412 MHz.

Totalt har jag nog haft 12-15 olika former av polisradios o scanners.

Den sista jag köpte, 2003, var den här, en ICOM IC-R2, den är extremt smidig, men svår att lära sig programmera in, men då kunde jag det, den tar in allt mellan 495 kHz till 1310 MHz. Så man kunde lyssna på allt, det ovannämnda, marinen, flyget, grannarnas trådlösa telefoner o mycket mer.



Nu, är den i princip värdelös!
Allt är numera digitalt. Polisens, ambulansens o brandkårens kommunikationssystem kallas RAKEL och är krypterat o är omöjligt att knäcka. Trådlösa telefoner, de som fortfarande har fast telefon, är digitala, mobiltelefonerna är digitala, m.m. Det ända intressanta är flyget som fortfarande kommunicerar analogt, o jag bor nära en flygplats.

Då är det dags att skaffa sig en DAC, en Digital to Analog Converter, o det gör man numera via datorn o olika program. Så jag köpte en sån här:



Det är en liten radiomottagare, den blåa grejen, som kopplas till den lilla antennen med fot, och med en USB-kontakt in i datorn. En liten fjärrkontroll o CD-skiva med program fick jag med. De två små antennerna i mitten återkommer jag till. Har experimenterat lite med den o man får in FM-bandet o flyget. Den kostade bara 95 kr.

Sen köpte jag en sån här:



Det är egentligen samma sak som den blåa grejen. Den tar in mellan 30 MHz till 1.8 GHz. Man hittar mycket intressant om vad man kan lyssna på, vissa exempel hittar man på deras hemsida:
www.rtl-sdr.com/

Den kostade bara 135 kr från Kina. Men det stod att den skulle komma senast den 15:e januari, men kom aldrig, så jag beställde en ny direkt från tillverkaren, dock för 235 kr, den har inte kommit än. Men förra fredagen kom den från Kina, o det är försent att avbeställa den senare. Men då kan jag ha en i Linux o en i Windows.

Man får med en massa antenner till de där RTL-SDR-paketen, bl.a. de små, som är i mitten på bilden med den blåa grejer. Sen två långa, minst en meter långa o en hållare till dom, med sladd så man kopplar allt.:




Så, det är min "nya", eller återupptagna hobby. Att avlyssna allt som rör sig i etern. Det finns en lag som säger att det är fullt tillåtet att lyssna på allt i luften, för att sända så måste man ha tillstånd. Kanske inte på 27 MHz, där vi hade våra kom-radios.

Sen har jag diskuterat på andra stället, o det blir en liten gråzon i lagen, men...

Varning: Spoiler!


Men ska experimentera lite med att försöka lyssna av t.ex. vädersatelliter o radioteleskop. Ev. måste man vara utomhus för det, i.a.f. antennerna.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
6 år 2 veckor sedan - 4 år 1 månad sedan #1033867 av Nissegossen
Kan inte svara på när det var, men hade en mobil med riktig gammaldags lur tillsammans med en stor svart låda, den bar man i handen och ombord kunde man ringa på den. Först i Världen var en Eriksson som var placerad i bagageluckan på bilen och en trissa man slog numret på, det var läkare som måste kunna meddela sig.



Tyvärr youtube har egen agenda och jag har letat efter den som fyllde upp bagageutrymmet till en bil, jag har sett den förut, men nu är den borta

Kan inte svara på när det var, men hade en mobil med riktig gammaldags lur, det var min systerdotter som hade den i segelbåten

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1033904 av Richard
Nä, just inbillade röster är väldigt sällan jag har.
Men jag har andra problem som ses som psykotiska. Men alla radiovågor som finns i etern, går rakt igenom hjärnan, så de kan påverka en, man kan inbilla sig att man har en radiomottagare i huvudet! Då kan det vara intressant att veta vad som verkligen finns.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1034202 av Richard
Jodå, jag ska vara försiktig, men det är mycket viktigt att veta vad som går igenom hjärnan, allt mellan 3 kHz o 300 GHz passerar ens hjärna o kropp konstant, det gjorde det inte förr i tiden förutom det som kom från rymden. Nu är det radio, mobiltelefoner, WiFi o en massa annat. Radiovågor har så lång våglängd att de tränger igenom kroppen, o kan detekteras med en antenn.

Kollar man sen på ännu högre frekvenser, mikrovågor är del av radiovågorna, sen ljuset är så pass frekvent att det stoppas av material. Röntgenstrålning o gammastrålning har så pass hög energi, o kallas joniserande strålning (felaktigt ibland radioaktiv strålning), så de tränger igen också. Men de finns inte i vardagen.

-Radiovågor
-Mikrovågor
-Infraröd strålning
-Synligt ljus
-Ultraviolett strålning
-Röntgenstrålning
-Gammastrålning

sv.wikipedia.org/wiki/Radiov%C3%A5gor

Vi människor saknar ett sinne för att detektera all form av elektromagnetisk strålning! Det består av den välkända, men lite mystiska partikeln; Fotonen!

sv.wikipedia.org/wiki/Foton
Mer
6 år 2 veckor sedan #1034233 av wasp
Vad ska du lyssna på?? Sedan polisens system 70 övergavs och RAKEL infördes går det inte att avlyssna! T o m en äkta RAKEL station är värdelös. Du ser att polis, räddningstjänst mm sänder via S-metern på den, men inte ett ljud! Polisens och räddningstjänstens sambandscentraler måste via deras datorsystem aktivera de stationer i bilar som är ute på uppdrag. Ett enkelt musklick är allt. Utan det sitter man där med skägget i brevlådan!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 2 veckor sedan #1034260 av Jocke
Men har det inte varit skriverier om att det påkostade systemet Rakel har krånglat och kommit ut i etern trots allt?

Vars är världen på väg?