Linux och WiFi

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
6 år 1 månad sedan #1034542 av Cosmos
Linux och WiFi skapades av Cosmos
Efter att mitt Windows kraschade installerade jag Linux från ett USB-minne. Jag är glatt överraskad. Gränssnittet är mycket bra och systemet är användarvänligt... ända till man kommer till inställningar. Då frågas det efter host, URL, MAC-adresser och servrar. Sådant jag inte kan ett dugg om.

Internet funkar hur bra som helst, dv s med kabel inkopplad. Hur gör man för att ansluta trådlöst? Jag har en router med WPS, kan jag använda den på något sätt?

Jag har också en trådlös skrivare som står långt ifrån datorn. Fixar jag inte WiFi kan jag inte använda den. Snälla, hjälp mig!
Mer
6 år 1 månad sedan #1034575 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Linux och WiFi
Kolla detta:
pcforalla.idg.se/2.1054/1.620437/kom-iga...5/sa-anvander-du-wps
I Linux Mint finns längst ner en nätverkssymbol och om man klickar där skall Wifi-nätverken komma upp som är tillgängliga. Där måste du ange lösenordet som står på routern någonstans.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
6 år 1 månad sedan #1034716 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Linux och WiFi
Har Linux Debian och här finns nätverken högst upp. Där finns inga nätverk angivna. När jag senast startade datorn såg jag ett meddelande att "wifi firmware not found". Tydligen är det så att nätverkskortet är paj. Konstigt, funkade ju för bara några dagar sedan. Men, datorn är gammal, från 2009. Jag köpte den på Blocket för 500 spänn. Antar att det är dags att köpa en ny.

Men Linux är förbaskat bra. Kommer aldrig att köra Windows igen.

(Jag har nu wireless genom mobilens internetdelning. Så länge surfen räcker...)
Mer
6 år 1 månad sedan #1034720 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Linux och WiFi
Firmware är ungefär samma som en drivrutin, som du måste hitta och installera. Kolla denna sida:
wiki.debian.org/WiFi
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
6 år 1 månad sedan #1034937 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Linux och WiFi
Ojojoj. Det är alldeles för komplicerat för mig. Finns det inte bara en länk där man kan ladda ner drivrutiner direkt för installation?
Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #1034949 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Linux och WiFi
Felet sitter inte i din dator utan beror på att drivrutinen för routern finns ej installerat. Troligen har du en ovanlig router. Vad exakt heter din router inklusive modellnummer.
Last edit: 6 år 1 månad sedan by Admin1.