Hur formatera o installera Windows 7/8/10 samt Linux?

Mer
5 år 8 månader sedan #1079925 av Richard
Drar upp denna tråd... Gör ett nytt försök. Jag laddar ner Windows 7 Home Premium SP1 COEM Svenska, som var förinstallerat på datorn, med hjälp av detta programmet:
www.heidoc.net/joomla/technology-science...ce-iso-download-tool

Nu hoppas jag att den produktnyckeln som är klistrad på datorn fungerar...
Mer
5 år 8 månader sedan #1080075 av Richard
Fick de ta mig tusan att funka!

Satt igår, den ville inte boota från USB eller en bränd DVD. Men till slut efter en massa pillande i BIOS, så funkade det med DVD'n. Nu håller jag på att lägger in en massa spel i den datorn.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1080108 av Nissegossen
Billiga datorer är det oftast win 7 då de är lätta att förvanska en win 7. Det är billiga dator med ett förflutet kan säga att en dator jag köpte en dator med tvivelaktigt förflutet i affären tog han skivan ifrån en spindel rakt av. installerade direkt linux på den, jag gav bort den senare. Tror jag har skivan kvar. försäljaren vet ju vad det är frågan om från början, jag fick kvitto men där fanns en klausul att mjukvaran fick jag stå för själv. Han gav ingen garanti.

På win 98 hade man startdisketter. Man man använde dem för att kunna starta från skivan. Det var ännu enklare att då för win 98 att använda sig av win 95 disketter på win 98. på den tiden återställningsskivor. fick tag i en som gick it linjen på Chalmers han visade på spökfiler som fanns på återställnings skivorna och han beskrev på ett papper hur jag skulle göra om det hände igen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1080591 av Richard
Nu har jag börjat på ett jätteprojekt. Har 5 datorer (laptops), 2 sorterar vi bort direkt. 3 kvar, en "superdator" (kallar den så för den har bäst kapacitet o alla uttag), som kommer, att vara den enda jag ska använda. De 2 andra har båda fördelar, en har HDMI-uttag, men den andra har mer minne. Det går inte att byta minnet, inte samma DDR.

Så nu sitter jag o laddar ner Windows 10 som jag ska ha på "superdatorn". Sen ska jag köra Linux Mint 18.3 parallellt med Windows på den. Linux är extremt mycket säkrare o det kommer jag normalt att använda för internet. Men jag behöver Windows för att lira lite spel o flygsimulatorn.

Sen har jag en VPN-tjänst, som bara funkar i Windows. Den behövs för att komma åt en del material som svenska IP-nummer är blockerade ifrån. Jag behåller den med HDMI-uttag o bara har för att spela musik till mina högtalare.

Så, jag har en del att pyssla med nu...

Har i.a.f. sparat alla filer på externa hårddiskar, o kopplat bort dom. Sist raderades den externa hårddisken när jag installerade Linux, men det mesta gick att rädda.

Finns bra instruktioner:
www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb-minne
itsfoss.com/guide-install-linux-mint-16-dual-boot-windows/

EDIT: Har en licens för Windows 10. Ändrade trådrubriken också.

Lite funderingar...
Mitt Linux ska vara krypterat. Det är kört brute force mot Linux egna kryptering o den är stark. Linux-delen kommer att vara krypterad ext4. Windows-delen kommer att vara i NTFS. Om jag fattat det rätt så kommer man åt Windows-delen från Linux, men inte tvärtom?

Min 6 TB externa hårddisk är ext4 krypterad med Veracrypt, o min 4 TB externa hårddisk är inte alls krypterad o är i NTFS. Då kommer jag som vanligt åt 4 TB'n från både Windows och Linux? För att komma in i 6 TB'n måste man köra Linux och dekryptera den, eller med ett särskilt program i Windows för att kunna läsa ext4? Givetvis måste den dekrypteras även därifrån.

Problem 1 (Åtgärdat)...
Kunde inte skriva på hårddisken. Använde GParted på ett USB-minne o startade den tomma datorn med det. Gjorde om hårddisken till "oallokerat utrymme". Håller nu på att installera Windows.

Problem 2 (Åtgärdat)...
Datorn kraschade vid hämtning o installation av Windows update. Installerar om Windows, o kör utan att koppla det till nätverket.

Problem 3 (Åtgärdat)...
Har nu både Windows 10 och Linux Mint 18.3 som delar på hårddisken. Men startar man datorn, så laddas automatiskt Windows. Det ska komma en s.k. "grub-meny". Fixar det tillfälligt genom att boota från ett USB-minne.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Richard.
Mer
5 år 8 månader sedan #1080721 av Admin1
Det går att komma åt Windows från Linux och t.ex kopiera över filer.

Att du inte kan boota till Linux kan bero på att din dator har i BIOSET Secure Boot. För att du skall boota till Linux måste du inaktivera Secure Boot i BIOS:et och också ändra UEFI till Legacy. Det finns en boot manager Refind som gör att man kan välja mellan Linux och Windows vid uppstarten.
Mer
5 år 8 månader sedan #1080817 av Richard
Tack!

Installerade denna;
www.rodsbooks.com/refind/

Men det gjorde ingen skillnad. Secure Boot i BIOS är inaktiverat. Men ska kolla upp det där med UEFI till Legacy senare. Håller på att installera spel, så jag kan inte starta om just nu.