Vad har ni för dator?

Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1153143 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vad har ni för dator?
ROG Gaminglaptop
ASUS ROG GL703GE-EE079T

-17,3” Full HD-skärm (1920x1080)
-Intel® Core™ i5-8300H processor
-16 GB DDR4
-NVIDIA GeForce GTX 1050Ti - 4 GB
-256 GB SSD & 1000 GB HDD
-Dual boot med Windows 10 och Linux Mint 19.1

Köpte den i januari för ca 14 000 kr.




I sovrummet har jag min gamla dator, en HP med AMD-processor, 17,3”-skärm (1600x900), 8 GB ramminne o 750 GB HDD. Via den ser jag på TV o lyssnar på ljudböcker. Sen har jag ju tillbehör till datorerna, så som högtalare, en bra mus 20 TB extern lagring, en bra router, scanner/skrivare o annat smått o gott.
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Richard.
Mer
4 år 10 månader sedan #1153144 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Vad har ni för dator?
En stationär speldator från HP. Jag bytte grafikkort i den för ett halvår sedan.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1153151 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Vad har ni för dator?

Nissegossen skrev: Eftersom jag har en hårddisk med win10 på funderar jag på att öppna den här datorn och antingen byta ut den mot mitt win 10 eller lägga den bredvid så jag har två hårddiskar på datorn.

Eftersom det är moderna hårddiskar undrar jag, för det finns inte på nya Master och slave vad jag förstår kan jag bara stoppa i den i datorn och ha en win hårddisk och en linux på den? Då vid uppstarten välja vilket jag vill ha?


Master/slave finns inte längre, Nu väljer man istället uppstartsordning i bios. Om man vill ha 2 operativsystem så kan man trycka på f5 eller nått vid uppstarten och välja disk(samma som tex när man väljer att boota usb). Alternativt kan man installera en "Bootloader" i startsektorn så man får en meny vid uppstart. Det enklaste sättet är att först installera windows10 och sen Linux. Man kan välja i Linux att installera bredvid windows och då installeras bootloader automatiskt

www.techspot.com/downloads/3112-easybcd.html

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Last edit: 4 år 10 månader sedan by zoegas.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 10 månader sedan #1153153 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad har ni för dator?

wasp skrev:

Fantasio skrev: ThinkCentre står det på min. En ny för nästan 9000, inkl skärm.


Lenovo fd IBM??
Själv har jag en Lenovo V110, Intel i3 processor, 8 GB RAM, DVD läsare/brännare, en standard laptop m a o.


Ja, då är det samma som min. Hade för mig att det bara var 6 RAM, men då kom jag ihåg fel.

wasp: Tycker du att datorn funkar som den ska? Jag kan för lite för att ge mig in och byta saker.

Och Nissegossen: Ja, jag ska ha externt tangentbord någonstans och likaså en extern mus, laser. Ska leta fram dem, de är trådlösa med Bluetooth till USB.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1153161 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad har ni för dator?
Ja, då är det samma som min. Hade för mig att det bara var 6 RAM, men då kom jag ihåg fel.

wasp: Tycker du att datorn funkar som den ska? Jag kan för lite för att ge mig in och byta saker.

Och Nissegossen: Ja, jag ska ha externt tangentbord någonstans och likaså en extern mus, laser. Ska leta fram dem, de är trådlösa med Bluetooth till USB.[/quote

Om det är en laptop öppna inte datorn själv, detta för gör man det själv går den lätt sönder. På min laptop finns 4Gb ram gammal redan när jag köpte den i andra hand, han som sålde den hade i den ett Ubuntu system alltså Linux. Den var gammal och batteriet på hårddisken lade av. Jag köpte den tjänsten att byta batteriet det är då svårt att starta datorn utan det batteriets funktion han jag vände mig till är i botten programerare och kan lägga in egna operatisystenm Win då och han frågar vad vill du ha på datorn han har en USB-minne med alla program man behöver. Han tog den gången med sig datorn för att det var på den ett special batteri man fick beställa endast ett företag som importerar det och det måste lödas fast.

Den fungerar fortfarande och kan gå lika länge som det gamla 10år jag sparade den enbart att det var 4Gb RAM på den. DVDn är kass går inte att använda samt att numera fungerar bara två USB portar men den går bra att gå ut på webben med Linux

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 10 månader sedan #1153221 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Vad har ni för dator?
Lenovo G50-70.