Vaknar av att jag har svårt att andas

Mer
10 år 2 månader sedan #641975 av Zoidar
Ja, det händer mig ibland. Igår natt vakna jag av att jag knappt fick in någon luft. Så jag gick upp och ställde mig vid balkongdörren för att öppna så jag fick mer syre. Kändes som en halv minut innan jag kunde andas som vanligt igen. Väldigt otäckt. Har haft det här problemet i 10 år. Det händer ibland om jag ätit eller druckit mycket innan jag lägger mig. Någon som har någon aning om vad som är fel, och vad man kan göra åt det? Jag ska ta upp det med min läkare nästa gång vi träffas.

Anchored in Christ ✟

Mer
10 år 2 månader sedan #641979 av Eos
Min pappa hade det så, han fick inte luft utan var tvungen att andas i en papperspåse för att lugna ner sig. Jag tror han hade panikattacker. Han led av PTSD och rusade upp ur sängen vid väckning beredd att slåss. Han hade också drömmar om att han blev levande begravd och då vaknade han upp och kunde knappt andas då var det dags för papperspåsen.
Mer
10 år 2 månader sedan #641982 av Ready
Det kanske är astma?
Mer
10 år 2 månader sedan #641985 av Isa-Alise
Kanske sömnapné. Det är mycket vanligt...

Sök hos din husläkare. Han kan behöva undersöka dig. Sömnapné diagnosticeras genom en sömnregistrering där man ser hur ofta och länge som sömnapné pågår. En så enel sak som en bettskena kan få bort problemet och ge en bättre sömn och syresättning.
Mer
10 år 2 månader sedan #642056 av Admin1
Om man äter innan man lägger sig, så ökar risken att få mardrömmar.
Mer
10 år 2 månader sedan #642057 av Erasee
Jag fick andnöd för ett par dagar sedan - jag tror det beror på att man är orolig-jag trodde jag hade fått kol...