Har fått helkonstiga sömnstörningar

Mer
6 år 4 månader sedan #1000247 av Richard
Sen jag började med Abilify så har min sömn ändrats helt... Ibland sover jag inte på hela natten. Men för det mesta så har jag kommit på att ta Theralen o Iktorivil en timme innan jag äter på kvällen. Slocknar nästan direkt 2 timmar senare, normalt runt 23-00. Men sen vaknar jag tidigt, oftast mellan 03 o 06, pigg o sätter på kaffe o sätter mig vid datorn.

Är helt inne i datorerna nu, får inte rätt på det jag vill, o sitter o kompilerar, installerar o experimenterar med Linux, kodar dock ej själv. Lär mig extremt mycket o kan snart det mesta om Linux (dock ej kodning). Tycker trots att det blir mycket fel, att det är jättekul! Sitter hela dagarna framför 3 olika datorer o har hamnat i en nörd-psykos... .?

Tar uppåt-medicin på morgonen (Venlafaxin o Abilify) o neråt-medicin på kvällen (Theralen, Iktorivil o Imovane), är helt kemiskt styrd...

Just denna veckan också, eftersom den är lite speciell. Jag styrs också mycket av radion, jag lyssnar alltid på P3 o håller tiderna med hjälp av programmen. Men hela denna vecka sänds Musikhjälpen o om det inte vore en klocka på datorerna, skulle jag ha noll koll på tiden.
Mer
6 år 4 månader sedan #1000259 av Inwatto
När du tog Haldol, var du dämpad hela dygnet. Nu är du aktiv på dagarna och så uppe i intresset att du inte kan sova normalt. Det är svårt att hitta "normal". Lagom aktivitet, som är rolig, och rätt mängd sömn. Tycker inte det låter som om du är på väg att bli mer sjuk. Du har kontroll tack vare kemikalier.

EDIT: Om det var Haldolen som gjorde dig deprimerad och medförde att Venlafaxin sattes in, så borde du fundera över om du ska ta V. Men, sätt inte ut den utan läkargodkännande!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
6 år 4 månader sedan #1000297 av Admin1
Abilify kan vara aktiverande för många dvs mer aktiv och då sover man mindre. Arbetsförmåga kan förbättras. Abilify har dopamineffekt, vilket gör att dopaminet höjs där det är lågt. Det kan också vara så att denna effekt kan avta efter en tid.
Mer
6 år 4 månader sedan #1000388 av Richard

Inwatto skrev: När du tog Haldol, var du dämpad hela dygnet. Nu är du aktiv på dagarna och så uppe i intresset att du inte kan sova normalt. Det är svårt att hitta "normal". Lagom aktivitet, som är rolig, och rätt mängd sömn. Tycker inte det låter som om du är på väg att bli mer sjuk. Du har kontroll tack vare kemikalier.

EDIT: Om det var Haldolen som gjorde dig deprimerad och medförde att Venlafaxin sattes in, så borde du fundera över om du ska ta V. Men, sätt inte ut den utan läkargodkännande!

Ja, jag måste ha levt i nån Haldol-bubbla i runt 15 år. Kändes som ett uppvaknande typ, när jag satte ut den. Jag vet inte om den påverkade sömnen, men troligen gjorde den det. Hade lätt att få psykoser när jag inte hade nått neuroleptika, men är lite stabilare nu.

Admin1 skrev: Abilify kan vara aktiverande för många dvs mer aktiv och då sover man mindre. Arbetsförmåga kan förbättras. Abilify har dopamineffekt, vilket gör att dopaminet höjs där det är lågt. Det kan också vara så att denna effekt kan avta efter en tid.

Får hoppas att den håller i sig. Jag läser i FASS att 5 mg Abilify är en mycket låg dos, om jag höjer till 10 mg (efter läkargodkännande givetvis), kanske jag blir ännu bättre?

psykoos skrev: För god sömn kan det behövas att bryta med elektroniska vanor man dragit på sig. Att sitta vid datorn sätter sina spår. T.ex har vi skärmen som eventuellt lurar ögonen att det är full dagsljus.

Försök få riktigt med solljus och gör vettiga saker utomhus, som att hjälpa andra. Bra för både kropp och själ.

Jo, jag försöker att komma ut lite varje dag. Idag har jag t.ex. cyklat o hämtat min dator från reparatören. För nån vecka sen cyklade jag o matade min kompis katter. Går på min dagliga verksamhet på onsdagar o torsdagar. Även om jag inte var där hela tiden denna vecka.

Nu har jag tagit en paus i Linux-hackandet. Men ska snart installera om Ubuntu till nyare version, då kommer jag sitta klistrad där igen. Men inte idag.
Mer
6 år 4 månader sedan #1000651 av Admin1
10 mg kan bli bättre, men höj inte för snabbt för du kan bli illamående då. Illamående kan komma i början.
Mer
6 år 4 månader sedan #1000674 av Kloppe
Jag har också haft sömnproblem ett tag. Har fått Immovane och Propavan av doktorn. Det hjälper så länge man kommer i håg att ta dem.

Det blir bättre och bättre dag för dag.