Vad händer om man knappt får någon djupsömn långsiktigt?

Mer
5 år 11 månader sedan #1045138 av Carmen Al Kebab
Vad händer om man knappt får någon djupsömn långsiktigt?

Finns säkert någon sömnexpert här inne.
Mer
5 år 11 månader sedan #1045389 av Admin1
Gissar att man kan få psykotiska symptom även utan psykossjukdom.
Mer
5 år 11 månader sedan #1046207 av Richard
Jo, det är sant att vid för lite sömn eller ingen sömn alls, så får man psykotiska symptom. Jag tror, det längsta jag varit vaken i sträck är 40 timmar, då kände jag mig förvirrad o skakade. Sen finns det ju pundare (amfetamin-missbrukare), som är vakna i veckor, då är det lätt att få psykoser.

Har själv missbrukat både kokain och amfetamin, dock inte regelbundet, men konstigt nog kan jag sova på det, eller i.a.f. ganska snabbt när det börjar gå ur.
Mer
5 år 11 månader sedan #1046232 av Amandara
Tror att det är riktigt farligt att inte sova på lång tid.....för kropp och själ.
Mer
5 år 11 månader sedan #1046380 av Admin1
Sömnen krävs för att minnet skall fungera. Under sömnen omvandlas korttidsminnen till långtidsminnen. Sömnen krävs för att man senare skall kunna minnas vad som har hänt just den dagen.
Mer
5 år 11 månader sedan #1046411 av Nissegossen
Detta finns, den inbegriper REM sömn, jag har haft viljan att få den, när den kommer till Sverige inget beroende framkallande och ger normal sömn. Jag vill ha den så fort som möjligt och jag har sagt, jag dör före jag får den.
www.news-medical.net/news/20140815/1/Swedish.aspx

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum