När är det läge att lägga in sig?

Mer
17 år 8 månader sedan #44040 av Saari
Jag har varit inlagd fem gånger detta år och sist blev jag utskriven i slutet på april. Jag har mått bättre och sämre, men min mamma har frågat mig om vi ska lägga in mig när jag mår som jag gör nu.

Hur vet man när det är läge? För en vecka sedan hade jag vägrat, för då hade jag suicidtankar och ville bara dö. De finns kvar, men jag inser att jag inte är frisk. Det finns ju ingen skala på hur dåligt man mår och när det är dags, men varje gång jag lagt in mig själv så har det varit väldigt olika sinnesstämning. Det är ungefär lika dåligt tror jag, men det har ändå alltid varit annorlunda än förra gången. Jag har nästan slutat skada mig själv och jag kan inte lita på mig själv just nu.

Det sägs att omgivningen ser när man mår bättre. Gäller det också när man mår sämre? Det var först när mamma väckte tankarna om inläggning som jag förstod att jag inte mådde bra.

Jag är trött på att försöka. Jag är fruktansvärt trött bara. Jag funderar på om slutenvården skulle hjälpa mig just nu, men jag vet ju inte det. Det är ju ändå bara förvaring. Men å andra sidan är det svårare att skada sig själv och skämma ut sig bland folk. Så jag vet inte. Jag hatar psyket men det känns som att jag är skyldig mig själv och mina nära att ta hand om mig själv. Dessutom slipper jag LPT om jag kommer självmant, för får man LPT måste man ofta stanna längre.

Jag vet bara inte.
  • Khai Chau
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #44041 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet När är det läge att lägga in sig?
Hej Saari

Jag tycker först och främst att det är Du som ska få bestämma i första hand...sedan är det som Du skriver: om man känner att man kan/vill söka in frivilligt, så har man också alltid den här chansen att skriva ut sig, alltså man slipper LPT...och det är himla bra!

Hoppas Du mår bättre
K.
Mer
17 år 8 månader sedan #44046 av Isa-Alise
Skulle det hjälpa dig att vara inlagd så tycker jag att du ska söka frivilligt... annars kanske ökat stöd i öppenvård kan vara ett alternativ... känns mycket att du varit inlagd fem gånger på ett år... har du ännu inte fått rätt hjälp, en medicinering som fungerar och någon lämplig terapi? kanske kan ännu en inläggning ge det, men kanske kan du få samma sak om du vänder dig till öppenvården nu... bara du kan avgöra vad som blir bäst för dig... hoppas att du mår bättre snart!!!
Mer
17 år 8 månader sedan #44077 av Admin1
Du har varit inlagd ganska många gånger i år och därför har du ganska mycket erfarenhet vad det ger och hur det är. Om din mamma tycker att du skall lägga in dig tycker jag att du allvarligt skall fundera på det. Din mamma känner nog dig ganska bra gissar jag. Men det är ju inte säkert att du blir inlagd fast du så önskar för alla blir ju inte inlagda idag. Kanske du också kan få stöd hemma av mobila teamet eller liknande om du inte får bli inlagd.
Mer
17 år 8 månader sedan #44079 av Saari
Jag vill inte vara där. Liksom, vem vill det? Fem gånger är egentligen inte så mycket, för det har varit mycket flygande fram och tillbaka. Jag har varit inlagd vid tre tillfällen men det är fem gånger som jag blivit inskriven och utskriven, för det har inte funkat hemma.

Jag tror inte det skulle hjälpa att vara inlagd. Däremot fungerar det som förvaring. Det är svårare att göra dumheter där innifrån. Mina föräldrar orkar inte med mig och känner att de inte kan lämna mig själv för länge. De frågar mycket och ofta om jag överdoserat eller skurit mig. Ibland har jag gjort det.

Ett stort problem är att jag är så ombytlig. Igår var det illa medan det är ganska bra idag. Jag vet inte vad som händer själv.

Det är sällan jag ringer mobila teamet. Det har skett vid några få tillfällen, men oftast är det mamma som ringer. Jag vet aldrig när det är läge, när mår man så dåligt att man kan uppta deras energi och telefontid? Ungefär som detta med inläggning.

Idag kan jag hantera mig själv. Jag räknar dagarna tills jag kommer in på behandlingshemmet. Fast de har sagt att jag kommer hamna inom slutenvården om jag utagerar i form av självskadande och sådant. De kan inte ens låta en dö.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #44093 av
En fundering bara, hur lyckas man bli inlagt och utskriven fem gånger på 4 månader? Av de erfarenheter jag har är dom flesta kvar på avdelningen flera veckor eller månader. Speciellt om man kommer ett par ggr på kort tid brukar man få stanna kvar längre eller slussas vidare till något behandlingshem. Behandlingshem borde du nog fundera å då du inte verkar hata avdelningen men mår för dåligt för att klara dig själv.
Har själv varit på behandlingshem i flera år, hatade det något enormt första åren men det var det enda sättet för mig att överleva på och tro det eller ej, idag ett par år efter jag blev utskriven mår jag otroligt mycket bättre.