Sjukskriven för depression

Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1156594 av Skellington
Fick en djup depression efter psykosen. Plus att jag har röster och GAD på det.

Hur reagerar era föräldrar, syskon, vänner, partner på det faktum att ni har diagnoser?
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Skellington.
Mer
4 år 9 månader sedan #1156597 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sjukskriven för depression
Mina anhöriga ville inte låtsas om min psykiska sjukdom. Dom krävde att jag skulle fungera som en fullt frisk människa med arbete.
Mer
4 år 9 månader sedan #1156599 av Skellington
Det är min erfarenhet också Geta.

Kan det bero på stigmat för psykisk ohälsa generellt?
Mer
4 år 9 månader sedan #1156606 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Sjukskriven för depression
De flesta av mina närmaste anhöriga har tagit det rätt bra, varit stöttande och förstående.

Har dock två personer från ena delen av släkten som inte verkar vilja veta av det, som pikar, raljerar och bagatelliserar. Som man inte får tala om psykisk ohälsa med. Det tragiska är att på just den sidan av släkten finns också en historia av självmord, missbruk och schizofreni.
Mer
4 år 9 månader sedan #1156610 av Nissegossen
Min mor blev överbeskyddande när det kom till ett handtag om hjälp med något andra i släkten ville att jag skulle hjälpa dem med. Innan gick det bra att göra rent ut sagt farliga saker jag gjorde för släkten. Det blev bom stopp.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 9 månader sedan #1156620 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sjukskriven för depression
Min mamma var inte ett dugg orolig för mig. Inte ens när jag åkte utomlands ensam eller körde bil på vintervägar.