Djupsömn

Mer
4 år 9 månader sedan #1162416 av krokus
Djupsömn skapades av krokus
Mitt aktivitetsarmband visar att min djupsömn är under genomsnittet bland kvinnor i min ålder. De nätter då jag tar quetiapin 50mg blir det något mer djupsömn, men fortfarande mindre än genomsnittet.

Kan jag göra något för att öka tiden med djupsömn? Jag är ofta trött när jag är vaken. Känner mig sällan utvilad.
Mer
4 år 9 månader sedan #1162418 av Geta
Svar från Geta i ämnet Djupsömn
Får du sova tillräckligt länge på morgonen, så att du är utsövd?
Mer
4 år 9 månader sedan #1162459 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Djupsömn
När jag hade Litium, hade jag sämre sömn och blev aldrig utsövd. På den tiden fanns inte aktivitetsarmband, så jag kunde inte mäta djupsömnen, men tror på din beskrivning att det kan vara den som var störd.

I övrigt kan du ju läsa bipacksedlar på andra mediciner du tar och kolla efter om det står insomnia eller liknande som möjligt biverkan. Jag råkade ut för att få en medicin mot blodfetter, Lipitor, och efter 9 tabletter, 9 nätter, kunde jag inte sova alls.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 9 månader sedan #1162461 av Geta
Svar från Geta i ämnet Djupsömn
Statiner är ett otyg. Jag tar Rödris mot det onda kolesterolet köpt på Hälsokost. Diabetessköterskan har tipsat om det.
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1162491 av krokus
Svar från krokus i ämnet Djupsömn
Geta,
När jag sover 11h på natten är jag ändå inte utvilad på morgonen / förmiddagen. Spelar egentligen inte någon större roll om jag sover 8h eller 11h per natt.

Inwatto,
Ska kika i Fass på pillzen som jag tar. Tack för tips! :)

Edit:
Aripiprazole (Abilify) har sömnstörningar som vanlig biverkan. Jag tar 20mg till frukosten.
Last edit: 4 år 9 månader sedan by krokus. Orsak: Tillägg
Mer
4 år 9 månader sedan #1162647 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Djupsömn
När jag tog antideppressivat Aurorix fick jag en fantastiskt bra sömn och var helt utvilad på morgonen.