Klimatångest?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 9 månader sedan #1162519 av Cosmos
Klimatångest? skapades av Cosmos
Hörde på ett av mina favoritprogram på radio, Kropp och Själ, där man pratade om s k klimatångest och hur man skulle "hantera" denna. Man pratade som om det vore ett normalt ångesttillstånd eller kanske patologiskt om det inte gick att "bota".

Jag gillar inte denna marknadsföring av vissa begrepp som det går mode i. Det är m a o populärt att känna s k klimatångest eftersom det indikerar att du är en tänkande, kännande person som vill väl.

Man pratar om ångest som om det vore en liten fjärilsfjärt. Varför handlade inte programmet om ångest istället? Riktig jävla skitångest, den får man inte genom att tänka på klimatet!

Så, vad tycker ni?
Mer
4 år 9 månader sedan #1162521 av Geta
Svar från Geta i ämnet Klimatångest?
För min egen del har jag inte klimatångest men är orolig för min systers barnbarn. Hur deras framtid ska bli.

Jag tänker- om vi ska sluta resa, köpa kläder och äta mat- kommer inte ekonomin att braka ihop.
Mer
4 år 9 månader sedan #1162541 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Klimatångest?
Jag orkar knappt bry mig. Men civilisationen kommer att gå under och återuppstå.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 9 månader sedan #1162546 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Klimatångest?

Geta skrev: För min egen del har jag inte klimatångest men är orolig för min systers barnbarn. Hur deras framtid ska bli.

Jag tänker- om vi ska sluta resa, köpa kläder och äta mat- kommer inte ekonomin att braka ihop.


Precis, Geta. Det blir som att kasta grus i maskineriet. Ingen klimathysteriker tänker på detta. Ett aktuellt exempel är att Preems nya oljeraffinaderi i Lysekil skall stoppas trots att det för kommunen (en utflyttningskommun) skulle ge minst 100 jobb. Lådcyklar har här blivit mycket vanliga, liksom el-cyklar och andra outtalbara fordon.
Mer
4 år 9 månader sedan #1162549 av Geta
Svar från Geta i ämnet Klimatångest?
Vid sprängningen av flerfamiljshus i Linköping, var en lådcykel inblandad tror man. Det har blivit helt tyst om det.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 9 månader sedan #1162556 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Klimatångest?
Man verkade nöjda då vissa källor antydde att sprängningen gjordes av MC-klubben Bandidos. Sedan när inte detta kunde bekräftas blev det knäpptyst om hela grejen.