Hjärncells för-nying under sömn...

Mer
4 år 9 månader sedan #1163899 av Erasee
-Jag undrar hur hjärncellstillväxtningen är medans man sover är, är den mindre än under dagen medans man är vaken eller?
Tex det kan ju ha betydelse om man är orolig för en psykos orsakad av att man får nya hjärnceller medans man sover , jag vet inte men misstänker att den är mindre när man sover ; Det kan vara så att man naturligt inte får lika mkt hjärnceller när man sover för att skydda sig själv och psyket från psykoser...-
Men jag undrar mer exakt hur hjärncells reproduktionen är på natten...
Så tex att man får ?? en tredjedel på natten...
Mer
4 år 9 månader sedan #1163906 av Skellington
Djupsömn skapar nya neuroner, dvs hjärnceller. Man brukar ha 1/4 djupsömn beroende på person och situation.
Mer
4 år 9 månader sedan #1163907 av Geta
Under sömnen städas det i hjärnan. Mycket läggs till rätta. På morgonen har tankarna klarnat.
Mer
4 år 9 månader sedan #1163908 av Erasee
Jag var orolig att när man sover att hjärncellerna fortsätter att öka som när man är vaken och om man får lika mkt hjärnceller när man sover så att man riskerar bli psykotisk..
Mer
4 år 9 månader sedan #1163910 av Geta
Vad jag vet så är det bara i hippocampus som nervcellerna kan förnya sig.
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1163911 av Skellington
Det har inte med mängden hjärnceller, som Geta säger så måste man sova ibland. Vi har en däggdjursdhjärna liksom. Om du sover har du mindre risk för att bli psykotisk, man kan säga att sömnen räddar dig från psykos.
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Skellington.