Försöker finna glädje...

Mer
4 år 9 månader sedan #1168219 av Melody
Kära vänner, vad är egentligen depression? Jag försöker finna glädje men allt jag känner är sorg. Innan kunde jag läsa bibeln o bli lyckligare men nu funkar inte det längre heller.

Känns som man bär på sorg, stress och ångest och oro. Allt detta tyder på låga energier?? Jag önskar jag kunde knäcka koden till högre energier som tacksamhet, glädje, lycka, balans och ro. Jag vet ju att jag måste ta mig i kragen, men det går verkligen inte. Hur jag än gör.

Har någon tips på hur finna glädje? Känns som man behöver ett seriöst paradigmskifte.
Mer
4 år 9 månader sedan #1168221 av Geta
Svar från Geta i ämnet Försöker finna glädje...
Du behöver kanske gå till botten med sorgen över ditt liv för att komma upp igen.
Mer
4 år 9 månader sedan #1168227 av Melody
Svar från Melody i ämnet Försöker finna glädje...
Ja kanske det...alla jag pratar med säger dock att jag får helt enkelt lita på Gud o gå vidare...

Men bra tips tack.
Mer
4 år 9 månader sedan #1168232 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Försöker finna glädje...
Vår, i.o.m. att du nämner Gud tar jag vara på tillfället. Jag vet att glädjen finns att hitta i tron. Den senaste tiden har jag själv varit lite deppig, så jag är väl inte bästa personen att berätta om glädjen i Kristus, men den finns där. När Jesu uppståndelse blir verklig i hjärtat då börjar hjärtat sjunga av glädje. Jag söker också att få tillbaka den glädjen jag hade som nykristen. Jag fick själv tipset från en munk, att ge mig hän Gud, och vända mig bort från saker som stör gemenskapen med honom. Här är hans svar till mig:

"Fienden är hela tiden aktiv och hans knep är de gamla vanliga, nöjen, njutningar, pengar. (1 Joh 2:15-18). Den bittra frukten är trötthet och tomhet inombords. Be om hjälp.
Botemedlet är också känt. "Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, då skall också allt det andra tillfalla er". Glädjen, den riktiga glädjen, kommer när människan söker Guds rike utan beräkning."

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 9 månader sedan #1168248 av krokus
Svar från krokus i ämnet Försöker finna glädje...
Vår,
Tar du antidepressiv medicin? Om ja, har du provat många olika? Det är en djungel det där, men vissa antidepressiva är lite bättre än andra, samt att vi är alla unika individer.
Mer
4 år 9 månader sedan #1168282 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Försöker finna glädje...
Vid negativa symptom kan man sakna förmåga att känna glädje. Detta test kan skilja mellan depression och negativa symptom.
www.viska.se/sjaelvtesterna/har-jag-depression
Mot negativa symptom fungerar nya antipsykotikat Reagila.