PTSD?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 8 månader sedan #1169430 av Cosmos
PTSD? skapades av Cosmos
Hur länge kan man verkligen lida av posttraumatiskt stressyndrom? Har en kompis som har haft diagnosen säkert i 35 år! Ett trauma har ju sin tid att bearbetas, men att aldrig bli fri från detta ok verkar vara osannolikt.

De som lider av PTSD p g a en taskig barndom behöver en mer social tillvaro annars permanentas detta tillstånd och blir livslångt. Men det är då man brukar kalla det bitterhet. Var går egentligen gränsen mellan PTSD och bitterhet?
Mer
4 år 8 månader sedan #1169435 av Geta
Svar från Geta i ämnet PTSD?
Det är nog en personlighetsfråga om man vill ta på sig offerrollen.
Mer
4 år 8 månader sedan #1169455 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet PTSD?
Jag känner en som var med om övergrepp som barn. Denna person är ca 60 år nu. Fortfarande drabbas personen ibland av att "tas tillbaka". Det kan vara precis närsomhelst. Personen är känslig men vill inte vara offer vad jag märkt, tvärtom är personen högt uppsatt i samhället!
Mer
4 år 8 månader sedan #1169492 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet PTSD?
Döden är ganska slutgiltigt. Min PTSD härstammar direkt till händelser när jag hade dött i nästa sekund om jag gjort som jag tänkt är nu ganska krasst medveten och nu vill jag leva vill inte ha de minnena i sömnögonblicket

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 8 månader sedan #1169532 av memphis
Svar från memphis i ämnet PTSD?
PTSD och bitterhet är väl ändå inte samma sak Cosmos. Förstår inte alls vad menar med det. PTSD är mycket ångest, men inte bitterhet.
Mer
4 år 8 månader sedan #1169716 av krokus
Svar från krokus i ämnet PTSD?
PTSD är väl en form av ångest, trots att det handlar om saker som redan hänt. Annars brukar det sägas att ångest är "framtiden" medan depression är "dåtiden". Jag har diagnosen PTSD efter sexuella övergrepp. Får så kallade flashbacks emellanåt, då det känns som att jag återupplever övergreppen. Obehagligt!

Men bitter vette fan? Nej, det är inte samma sak.