OCD

Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1201161 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet OCD
Ang tvång tex om spisen är släckt innan man lämnar hemmet är boten med en terapeut. är slutprovet att sätta på allt på spisen och sedan gå runt kvarteret klarar man det är man botad.

Det är enligt mig förbjudet att något står på min spis när jag går ifrån köket om jag inte lagar mat på spisen, man diskar efter måltiden och efter det stoppar jag allt med kastruller på spisen i de skåp de skall vara i. Lite säkerhetstänk är nödvändigt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1201162 av Miika
Svar från Miika i ämnet OCD
Jag har också OCD. När jag lämnar hemmet måste jag gå runt och titta att allting är avstängt som kaffebryggaren, spisen och askkoppen. Sen när jag är ute får jag ångest av telefonen att jag ska tappa bort den. Gick på KBT men det hjälpte mig inte så mycket, Däremot så har jag höjt dosen Sertralin och det har blivit bättre. Ska be om en ytterligare höjning. Jo sen rycker jag handtaget när jag lämnar hemmet
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Miika.
Mer
4 år 5 månader sedan #1201164 av Geta
Svar från Geta i ämnet OCD
Jag hade en granne som ryckte så mycket i handtaget på dörren att en annan granne satte upp en arg lapp.
Mer
4 år 5 månader sedan #1201177 av björk
Svar från björk i ämnet OCD
När jag låg inne 3
månader så var de en zombie.


Han gick sin runda sedan
emligt stänga dörren.
Sen gick han 3 minuter i rummet sedan vändan i korridoren så kunde han hålla på i 3 timmar.


Jag vet att han beklagade sej
det var någon annan tid men
strunt samma.


Då hade han en elektronisk
bandage turban iaf.

Han o jag å en skötare tog oss en promenad.

Men det var innan turbanen
gissar jag efter.
Dem spelade Anastacia i
radion.
Mer
4 år 5 månader sedan #1201199 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet OCD
Min terapeut säger ja har grymt mycket tvång. Sitter o räknar på klockorna o försöker synkronisera dem alla o se hur mycket exakt som skiljer dom. Gör allt efter samma rutiner varje dag varje vecka, prick 19:30 tar ja medicin, prick 19:05 lagar ja gröt, 11:50 stiger ja upp o.s.v Sen river ja sönder alla sårskorpor ja har när ja gått o lagt mig. Kollar även spisen kanske 4 ggr innan ja går o lägger mig, o dörren, o lite annat. Men tror inte de räknas som OCD så mycket för det begränsar mig inte så mycket, tar kanske 5 minuter extra på kvällen. Blir grymt stressad om nån av rutinerna bryts.
Mer
4 år 5 månader sedan #1201212 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet OCD
Vissa antidepressiva har effekt mot OCD.
OCD kan ibland vara en biverkan av nyare antipsykotika t.ex Clozapine.
Läs mer om OCD här:
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...och-tvangshandlingar