Sover bättre med öppet fönster o tågljud

Mer
3 år 4 månader sedan #1301069 av Cosmos
Men det nu använda brukssystemet är väl inte heller bra? Att hyrorna sätts utifrån standarden och byggnadsåret på lägenheten. Det innebär att de gamla husen i de centrala delarna av städerna där husen är gamla, har lägre hyror än nya lägenheter i städernas utkanter. Dessutom blir omsättningarna av lägenheter små då inga vill flytta från de centralt belägna. På något sätt är ändå marknadshyror rimligare.
Mer
3 år 4 månader sedan #1301074 av krokus
Cosmos,
Gamla lägenheter brukar behöva stambytas och då brukar vissa hyresvärdar passa på att även renovera. Då brukar hyran höjas.

Rent egoistiskt är jag emot marknadshyror, det skulle slå hårt mot mig om hyran blev det dubbla bara för att mitt postnummer börjar på 1. Jag vill inte flytta till Filipstad eller liknande. Jag trivs bra i närheten av storstad.

Om marknadshyror blir verklighet, kommer bara rika ha råd att bo i hyresrätt. Och vi fattiga får sällan lån på banken för att köpa lägenhet.
Mer
3 år 4 månader sedan #1301082 av Cosmos
När de gamla lägenheterna renoveras stiger hyrorna, javisst, så i slutändan kanske alla lägenheter blir lika dyra. Det kanske skulle vara mest rättvist men det innebär ju inte att fattiga får det bättre med billigare lägenheter. I min stad, Uppsala, är hyrorna i de allra nyaste lägenheterna så höga att det är bättre att ta ett lån och köpa en lägenhet istället. En 3:a i ett nybyggt hus går idag loss på 15.000 kr/mån. Ofta så är det nyanlända invandrare som får bostäder där och eftersom de inte har råd blir det soc som betalar hyran. Detta är orimligt och ett slöseri med skattepengar.

Själv har jag en väldigt hög hyra då huset är byggt 2009. Att det ser ut på det här viset beror på brukssystemet.
Mer
3 år 4 månader sedan #1301102 av krokus
Cosmos,
Jo, jag vet. Nybyggen har äckligt höga hyror! De som har råd att bo i hyresrätt med hyra på +12000kr, kan lika gärna köpa en bostadsrätt. (Om de har kontantinsats förstås.)

Ska det verkligen vara så? Jag är rädd för att tillslut kommer enbart rika som jobbar heltid, ha råd att bo i och nära städer.
Mer
3 år 4 månader sedan #1301104 av Geta
Jag bor i en mindre stad, där bostäderna inte är så dyra.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1301327 av Pimed

Cosmos skrev: När de gamla lägenheterna renoveras stiger hyrorna, javisst, så i slutändan kanske alla lägenheter blir lika dyra. Det kanske skulle vara mest rättvist men det innebär ju inte att fattiga får det bättre med billigare lägenheter. I min stad, Uppsala, är hyrorna i de allra nyaste lägenheterna så höga att det är bättre att ta ett lån och köpa en lägenhet istället. En 3:a i ett nybyggt hus går idag loss på 15.000 kr/mån. Ofta så är det nyanlända invandrare som får bostäder där och eftersom de inte har råd blir det soc som betalar hyran. Detta är orimligt och ett slöseri med skattepengar.

Själv har jag en väldigt hög hyra då huset är byggt 2009. Att det ser ut på det här viset beror på brukssystemet.


Att socialen här i Uppsala skulle ge 15 000 kr i hyra till nyanlända är lögn. Har du någon länk som bekräftar det som är vetenskapligt! Socialen betalar högst 5000 på utbetalning av hyra här i Uppsala såvitt jag vet. Hade du en länk till ditt påstående?