ECT

Mer
3 år 3 månader sedan #1311883 av koi
ECT skapades av koi
Hittar ingen tråd om ECT. Så jag skapar en. 

nån här som provat ECT? Vad tyckte du? Hjälpte det? 

har fått 5 behandlingar och det har hjälpt mig jättemycket. 
Mer
3 år 3 månader sedan #1311885 av Geta
Svar från Geta i ämnet ECT
1970 fick jag 6 elchocker. Var egentligen inte deprimerad, så det märktes ingen skillnad efteråt.

Igår intervjuades Johan Cullberg i P1. Han är nestor inom psykiatrin. Han menade att ECT hjälper i en del fall.
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1311891 av koi
Svar från koi i ämnet ECT
Fick prova rTMS först. 30 gånger. Hjälpte ingenting.

Jag har svår depression enligt läkarintyget. Då kanske ECT hjälper.
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 3 månader sedan #1311895 av Richard
Svar från Richard i ämnet ECT
Har fått ca 35 ECT-behandlingar under 3 perioder, o jo, det hjälper mot svår depression. Men jag har svårt att minnas stora delar av 00-talet, när jag fick det.
Mer
3 år 3 månader sedan #1311896 av koi
Svar från koi i ämnet ECT
Än så länge har jag ingen minnesförlust vad jag vet om. Kommer även ihåg saker som hänt precis innan jag sövs och precis när jag vaknar.
Mer
3 år 3 månader sedan #1311897 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet ECT
Hm, så du fick ingen effekt av rTMS. Det är den senaste metoden som sägs vara bättre än ECT och de två har många likheter..Känner en tjej som fått både ECT och rTMS och tycker den senare är överlägsen. Under många år ansågs det som oetiskt att ge ECT men den fick en renässans på 90-talet någon gång. Förr i världen gav man ECT mot psykos också och då var det med hela arsenalen över hela hjärnan vilket man inte gör nuförtiden.

Själv fick jag ECT 1981. Då var jag så sjuk att man famlade i fullständigt mörker om hur de skulle kunna hjälpa mig. Så ECT blev den sista utvägen även om det var ovanligt och kontroversiellt på den tiden. Till en början kände jag inget men efter en serie på tio behandlingstillfällen mådde jag faktiskt bättre, bra mycket bättre. Blev utskriven några veckor efter.