Social Fobi!

Mer
3 år 2 månader sedan #1317004 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Social Fobi!
Du verkar också lida av att det bara ska bli mer och mer synd om dig.
Mer
3 år 2 månader sedan #1317012 av Geta
Svar från Geta i ämnet Social Fobi!
Drummer,

Måste du hitta på nya diagnoser, nu när du är friskförklarad?
Mer
3 år 2 månader sedan #1317013 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Social Fobi!
När jag hade social fobi var jag rädd och ångestfylld precis jämt. Att gå och handla, prata i telefon, att åka buss, att gå på möten, att träffa vänner, familj och bekanta - precis alla situationer som involverade kontakt med andra människor utlöste fruktansvärd ångest.  Det var ett rent helvete.

Jag kunde få hjärtklappning, rodna konstant, må illa och ibland till och med få andnöd. Allt kretsade kring rädslan för att  göra bort mig.

Idag har jag lyckligtvis arbetat bort det mesta av skiten. Men var beredd på att det kommer ta tid och inte minst energi att bli någorlunda fri från det.
Mer
3 år 2 månader sedan #1317015 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Social Fobi!
Jag har aldrig riktigt blivit tagen på allvar. När jag gått in i ett rum med andra så tolkar jag deras skrattande som det är riktat mot mig att jag verkar osäker och blyg. Seroquelen tar bort ilskan men visst så reagerar man ändå. 
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1317022 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Social Fobi!
Så känner jag mer när jag har oro och har mått dåligt länge.. Lyssnar nu på hur man lindrar oro!

Det står att människor som är deprimerade samt har missbrukat alkohol har sämre kopplingar mellan hjärnans delar. Det är amygdala som styr rädslan. De kopplingar jag talar om är mellan amygdala och hippocampus samt frontalloben. Hippocampus och frontalloben kan kontrollera amygdala så den inte reagerar i onödan eller alls lika starkt. Har man goda kopplingar mellan dessa områden så är man mindre orolig och känner mindre rädsla så att fobier och rädslor lindras!

De två sätten jag fått reda på som fungerar för att förbättra dessa kopplingar är 1. motion och 2. medicin... Man ska minst ha lätt förhöjd puls som vid en rask promenad cirka 5-6 km/timmen. Destå hårdare man tränar destå bättre effekt men max effekt uppnår man vid 3-4 ggr i veckan 70% maxpuls. Sen har jag inte lärt mig så mycket mer!
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 2 månader sedan #1317025 av Geta
Svar från Geta i ämnet Social Fobi!
Man kan säkert få en förtida demens om man missbrukar alkohol. Det vill säga kognitiv svikt.