Ångest - en Klassfråga.......

  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Mer
16 år 3 månader sedan #106346 av Geta
Att känna sig maktlös kan ge ångest.
Men många av de största diktatorerna har varit mkt
paranoida och undra på det.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 3 månader sedan #106353 av Jocke
Claudius var ju även han paranoid, trots att han kanske var den förste demokratiske Caesar, trotts att han inte var folkvald. Man kan vara maktlös mot sådana som är villiga att trampa över lik för att nå makten.

Men det hänsynslösa i sammanhanget är att det i princip är omöjligt att ta sig ur fattigdom eller för den delen psykiskt sjukdom, man mår bättre om man har pengar, den saken är konstaterad sedan länge. Men man är även maktlös mot döden!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 3 månader sedan #106356 av Geta
Att sakna makt, sex eller pengar ger ångest?
Allt eller delvis.
Medel och överklass har lättare att skaffa sig det.
Att ha psykisk sjukdom gör det inte lättare att
åtnjuta det samma.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 3 månader sedan #106358 av Jocke
Nä, men dem flesta har gode man! Sen finns det dem som chansar med ekonomien, vilket undertecknad gör. Är urusel på matte, men försöker prioritera så gott det går inte lätt. Men jag känner mig tryggare om jag kan vara någorlunda bekymmersfri. Makt har man ju iom att man skriver inlägg, alltid påverkar det någon? Så yttrandefriheten är viktig för ens klasstillbehörighet. Men pengar är en källa till bekymmer också!

Som du vet kan man inte köpa sex live, men man kan köpa sex på konstlad väg, inte riktigt lika moget kanske. Ångest är självförvållad, den kan man slippa, men paranoija är andras påhitt den slipper man inte lika enkelt undan, för din bästa vän borde vara dig själv? Men är det så?

Vars är världen på väg?