läsa journaler via internet?

Mer
16 år 2 månader sedan #108288 av ak
Svar från ak i ämnet läsa journaler via internet?

Admin1 skrev: Jag tror att det är bra att man kan få tillgång till sin journal via Internet. Jag har för mig att jag läst att det finns undersökningar, som visar att det är positivt. Men samtidigt kommer säkert läkarna att skriva journalerna annorlunda, när patienten kan läsa det. Tidigare har journalen skrivits för vårdpersonalen enbart.


Som patient tycker jag att det är vansinnigt att göra journaler tillgängliga via internet. Det finns flera fall där kommuner eller företag helt missat poängen med datorsäkerhet. I England för ett par månader sedan skickades ett helt register över kommunens invånare via brev till en myndighet, och givetvis försvann CD-skivan. Inte så säkert. Sedan så har vi de senaste månadernas attacker mot t.ex. Aftonbladet och flera communities. Utan problem har hackarna lagt ut listor på användarnas lösenord.

Det går aldrig att garantera säkerheten vid sådant här, och tanken på att någon kan komma över hela patientjournaler är mycket skrämmande.
Mer
16 år 2 månader sedan #108292 av Nissegossen
Bank säkerhet finnes!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 2 månader sedan #108295 av ak
Svar från ak i ämnet läsa journaler via internet?

Nissegossen skrev: Bank säkerhet finnes!


Öh, absolut inte. Bedragare kommer hela tiden på sätt att lura människor på pengar. Till exempel så finns det organiserade ligor som säljer kreditkortsnummer via ryska hemsidor för sådär 250 kronor (vilket sedan gör att köparen kan beställa saker och låta kreditkortsinnehavaren betala). Flera gånger har bankernas kunder råkat ut för skimming och liknande saker. Det är HELT omöjligt att fullkomligt gardera sig mot hackers.