Sverige i må dåligt toppen

  • Khai
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 veckor sedan #195727 av Khai
Mer
15 år 4 veckor sedan #195728 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sverige i må dåligt toppen
Det tas upp i en kommentar om den ökande psykiska
ohälsan kan bero på inavel?
Kusingifte togs upp i ett program i TV i veckan.
Vi är kanske alldeles för mycket släkt med varandra?
Om psykisk sjukdom orsakas av gener så kan ju inte sådana
frågeställningar vara främmande.
Mer
15 år 4 veckor sedan #195783 av One
Svar från One i ämnet Sverige i må dåligt toppen
Håller faktiskt inte med "experten" om att det bästa för barnen är dagis. Hur kan man bara tro detta när man ser den ökande gängbildningen, brottsligheten och allmänt förflackandse ho unga. Problemet är till stor del den dåliga förankringen och anknytningen till föräldrarna. Svenska familjer spendera högst 2 timmar i veckan med sina barn. Och så förväntas dom att må bra!
Dessutom så är det status att ha så många aktiviteter som möjligt på kvällarna. Barnen får ju inget eget forum och andningshål. Barn måste ha kontinuitet och regelbundenhet annars blir de ju fnattiga.
Mer
15 år 4 veckor sedan #195801 av Nissegossen
Geta,

Min farmor och farfar var kusiner. Två av deras barn utvecklade om inte schizofreni så, fick då i alla fall min far paranoia och hörde en röst hela livet efter det. Han hade en syster som aldrig gifte sig och jag var rädd för henne, för hon hade hand om farfars hushåll och bodde hos honom tills han dog och hon dog strax efter. Hon, min faster alltså gick omkring i köket och pratade högt för sig själv och jag var ju högst fem år innan jag förstod att hon var "konstig"

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 4 veckor sedan #195811 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Sverige i må dåligt toppen
men vänta nu? Beror schizofreni på inavel? Det kan vara sant att vi har för lite friskt blod inom oss. Jag tror nog tyvärr att den teorin nog stämmer till en viss del.

Det måste vara därför som många inte kan förstå sin situation. Men är inte schizofreni ett annat sätt att förstå sin tillvaro, vi kan lägga fram teorier som skulle låta helt hutlösa för människor som inte har upplevt våra problem.

Jag tror inte särskilt många människor förstår vad vi sätter vår största hoppfullhet till. Nämligen motståndsrörelsen som vill detronisera försöken att bli av med de krafter som präglar våra liv. Men jag är inte så säker på om det är de röster som hörs som är problemet?

Jag tror de är de osynliga krafterna som kan vara det, men jag tror inte att det är de som är motståndsrörelsen. Men inte särskilt många kan känna att vi omges av krafter som skulle kunna förgöra oss om vi inte hade ett skydd.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 4 veckor sedan #196080 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sverige i må dåligt toppen
Schizofreni har inget med inavel att göra. Om mamman har schizofreni är barnens risk att drabbas av schizofreni bara 10 %. Om en enäggstvilling har schizofreni är risken bara 36 % att den andra tvillingen också skall få sjukdomen tror identiska gener och miljö. Min teori är att det förutom ärvda gener för schizofreni också krävs en genförändring, som verkar vara slumpmässig och inte särskilt vanlig.