Dömda till rättspsyk vårdas på allmänpsyk

Mer
15 år 2 veckor sedan #200228 av Tikki
Omkring var sjunde person som döms till rättpsykiatrisk vård hamnar på allmänpsykiatriska avdelningar, det visar statistik från Socialstyrelsen. Och detta menar socialminister Göran Hägglund (kd) är fullkomligt oacceptabelt.
– Jag tycker det som ska gälla är att man håller isär vissa grupper så att människor som är i en svår och ytterligt sårbar situation inte behöver konfronteras med personer som kanske är grova brottslingar, säger Göran Hägglund till Sveriges Televisions Rapport.
Totalt vårdades 115 personer, som blivit dömda till rättpsykiatrisk vård, på vanliga allmänpsykiatriska avdelningar under år 2008 och det motsvarar 15 procent av samtliga patienter inom rättspsykiatrin. Anders Printz som är chef för NU-enheten och som samordnar Socialstyrelsens ser mycket bekymmersamt på situationen.
– Det här är landstingets ansvar och vi tycker att man noga ska överväga lämpligheten i att placera rättspsykiatriska patienter på allmänpsykiatriska avdelningar.

Sveriges Television, Rapport 2009-04-08 © Netdoktor.se Jozephine Hagenlöf
Mer
15 år 2 veckor sedan #200231 av Tikki
Såg nu att den ligger bland nyheter. Ska jag ta bort inlägget?
Mer
15 år 2 veckor sedan #200235 av Nissegossen
Det behövs inte! Bra med nyheter direkt i fotumet!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 2 veckor sedan #200236 av Jocke
Vem fan bryr sig, bara att avrätta kräken.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 2 veckor sedan #200263 av Tikki
Att avrätta Göran Hägglund tycker jag är att ta i, men arbetsläger kanske?
Mer
15 år 2 veckor sedan #200271 av Geta
Vad har Göran Hägglund åsamkat dig, TIKKI?
Varför så hätsk?
Ingår det i marxistisk jargong?