Konstfackseleven dömdes till böter

Mer
14 år 7 månader sedan #238251 av Admin1
Anna Odell fick 2500 kr i böter och hon blev alltså fälld. Hoppas att RSMH går in och betalar bötena. Länkarna fungerar faktiskt för mig. Inga problem.
Mer
14 år 7 månader sedan #238257 av Nissegossen
"Domen: 50 dagsböter Ville skapa debatt om behandling av psyksjuka"
www.aftonbladet.se/nyheter/article5719956.ab

Debatt har hon ju fått med råge och nu uttalar sig de på andra sidan nämligen kulturarbetarna....
www.aftonbladet.se/kultur/article5720037.ab

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 7 månader sedan #238260 av Jocke
50 dagsböter kan låta mindre allvarligt för denna typ av brott. Eller bör detta falla under yttrandefrihetslagen? Motstånd och oredligt förfarande, vilket hon fälldes för låter orimligt. Man snarare skyddar personalens integritet och deras felaktiga omdöme. Dagsböterna var dryga till det faktiska brottet. Vill gärna höra om det fanns ngn förmildrande omständighet kring Odells fall?

Jag tror inte Odell hade behövt spela psykosbenägen med stark suicidkänsla. Det hade nog varit smartare om hon hade samlat ihop några psykosbenägna i full frihet, videoinstallationen hade då vunnit en starkare makt, då folk hade ifrågasatt varför man har dessa personer utan uppsikt eller ngn uppföljning på dessa.

Jag anser att det var en icke alltför noga genomtänkt scenario hon byggde upp. Jag tror snarare att patientsidan kan ha förlorat mark i.o.m att dessa människor och polisen vid bron, försökte göra en rätt bedömning av situationen. Man ska alltid vid psykos ta reda på vad det är egentligen som driver dessa till vansinne.

Jag tycker mest synd om damerna som lyfte upp henne från andra sidan räcket där hon befann sig.

Konst för mig är att exponera de moralistiska förstå sig-påarna. Men inte privatpersoner och inte heller att det ska leda till personangrepp. Konst ska beröra, och visa att man kan se ngt av estetiskt värde fastän man mår dåligt, det är dit jag tycker man ska visa att vissa saker är fullständigt naturliga och dessutom utom all diskussion, det bara är.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 7 månader sedan #238273 av Fantasio
Det blev ju en ganska mild dom. Är både för och emot (hur nu det går till) hennes bravader. Kan inte släppa att hon blev bältad. Ett hemskt straff.
Mer
14 år 7 månader sedan #238277 av Nissegossen

Jocke skrev: Jag tror inte Odell hade behövt spela psykosbenägen med stark suicidkänsla. Det hade nog varit smartare om hon hade samlat ihop några psykosbenägna i full frihet, videoinstallationen hade då vunnit en starkare makt, då folk hade ifrågasatt varför man har dessa personer utan uppsikt eller ngn uppföljning på dessa.

Jag anser att det var en icke alltför noga genomtänkt scenario hon byggde upp. Jag tror snarare att patientsidan kan ha förlorat mark i.o.m att dessa människor och polisen vid bron, försökte göra en rätt bedömning av situationen. Man ska alltid vid psykos ta reda på vad det är egentligen som driver dessa till vansinne.

Bra inlägg Jocke! Du borde kopiera rakt av och lägga in bland kommentarerna på aftonbladet, det är ju enkelt att göra, bara du inte överskrider antalet tecken! :tummenupp

Observera här att detta är avkortat för att så mycket text kanske är möjligt att få med...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum