Empatisk förmåga

Mer
14 år 5 månader sedan #254830 av Nissegossen
Läs i Aftonbladet om att empati sitter i våra gener. Och det finns ett hormon, oxytocin, som har effekt ifråga om social fobi!

Läs mer här;
www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6137996.ab

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #254833 av Ready
Svar från Ready i ämnet Empatisk förmåga
Nisse,

Har du biverkningar av din Trilafon? Jag har funderat mycket på om man ska finna sig i biverkningarna eller byta tablett?
Mer
14 år 5 månader sedan #254834 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Empatisk förmåga
De håller på att forska i Schweiz om detta och försöker få fram ett godkänt nässpray med oxytocin.
  • tsara
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #254835 av tsara
Svar från tsara i ämnet Empatisk förmåga
tänk om de hade lika enkla lösningar på mina problem.

förresten tikki, varför ser man dig aldrig på chatten? jag är tillgänglig nu ;)
Mer
14 år 5 månader sedan #254836 av wasp
Svar från wasp i ämnet Empatisk förmåga
Själv har jag väldigt lätt att känna empati, så jag måste ha massor av oxytocin i mig. Molekylen kanske kan förklara, för själv har jag glömt bort all kemi. 30 år är en lång tid och jag har inte haft en tanke på kemi, bara kämpat med mig själv istället.
sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin
Mer
14 år 5 månader sedan #254842 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Empatisk förmåga
Ready, jag har stått på så mycket injektioner och höga doser med depå neuroleptika av den gamla sorten att jag har haft tidigare, svåra biverkningar, hela listan och svårt.

I dagens läge är jag väl något avtrubbad och har biverkningsmedicinen Akineton och med den har jag inte en enda biverkan av min trilafon.

Försök i första hand sänka dosen något samt föreslår jag också således Akineton som jag har haft i stort sett varje dag sedan 35 år tillbaka.

Att tänka på i sammanhanget är att trilafon injektionerna som jag får var 14de dag är en lägre dosering än i tablettform, för en del av effekten försvinner pga att den följer med kisset ut. Så rekommenderar jag också att ta en lägre depå dos var 14de dag, för att genast får du ned den påverkan av en för hög dos som kroppen inte kan tillgodo göra sig på medicinen. Dessutom passerar inte medicinen Levern vilket ger mindre leverpåverkan.

En fördel till är att du glömmer knappast att ta din medicin...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum