Empatisk förmåga

Mer
14 år 5 månader sedan #254847 av Lorelei
Svar från Lorelei i ämnet Empatisk förmåga

wasp skrev: Själv har jag väldigt lätt att känna empati, så jag måste ha massor av oxytocin i mig. Molekylen kanske kan förklara, för själv har jag glömt bort all kemi. 30 år är en lång tid och jag har inte haft en tanke på kemi, bara kämpat med mig själv istället.
sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin


Det var 10 årsedan jag läste biokemi, så har glömt väldigt mkt, samt att det är ett väldigt komplext ämne och det skulle ta ett bra tag att få grepp om det igen.

Här är är iaf molekylen för Oxytocin!



Det går att krångla till det rejält och det tänker jag inte göra och som sagt är jag inte så insatt i det längre. Det blåa är iaf aminosyror, som är bundna till varandra i långa kedjor. Som synes på bilden har oxytocin 9 olika aminosyror. Aminosyror är livsnödvändiga. Proteiner t.ex består av aminosyror. Finns upp till 20 olika aminosyror.
Mer
14 år 5 månader sedan #254855 av Geta
Svar från Geta i ämnet Empatisk förmåga
För någon dag sedan så postade Tikki ett inlägg det påstods
att förlorare bli avundsjuka och vinnare skadeglada av
oxytocin.
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=17&a...php?f=17&t=18568 [/url]<!-- l -->
Mer
14 år 5 månader sedan #254878 av Saari
Svar från Saari i ämnet Empatisk förmåga
Jag tror att jag rent utav har en empatistörning, som gör att jag känner alldeles för mycket empati! Jag kan räkna med att gråta varje dag när jag ser tv eller pratar med andra människor - och sådana saker som melodifestivalen eller bröstcancergalan är en enda stor bölarfest för mig. Från första tonen till sista.

Den här dikten av Ulf Lundell beskriver hur det kan bli för mig:
www.angelfire.com/ab/ulflundell/diktjag.html