Uppdrag granskning om ECT

Mer
14 år 5 månader sedan #254960 av Mogge84
Jag vet inte vad ni andra kände när ni såg programmet men jag kände att det lika gärna kunde vara jag som satt och pratade. Första gången jag fick ECT var det inget snack om att jag fick välja, jag blev praktiskt taget indragen av sköterskorna till behandlingsrummet och de sa inte vad det handlade om. Jag var för katten livrädd för jag inte visste vad som skulle hända och inte, sen blev jag sövd och resten är historia.
Varför får man inte höra om de negativa sakerna om ECT, mina minnespåverkningar var för katten inte över två veckor, jag har förlorat många år minnen av mina behandlingar. Inte katten kom de tillbaka efter två veckor...

Jag kan inte säga hur irriterad jag blev över den gubben som i slutet försökte slingra sig från frågorna där han hade skrivit till läkarna att minnespåverkan kunde vara permanent och till patienterna att de var övergående. Varför kan inte vi få reda på sånt? Varför ska vi hela tiden bara höra om guld och gröna skogar med allt och inga bieffekter?!
Mer
14 år 5 månader sedan #254963 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Uppdrag granskning om ECT
Lider med dig verkligen!!! Jag har själv inte fått ECT men varit inlagd med patienter som fått det under samma period.
Jag var såååå upprörd över att ingen tog ansvar över en ung flickas minnesförlust. Plötsligt fick överläkaren på avdelningen för sig - efter 6st ECT behandlingar som flickan INTE svarade på enligt vad som önskats - att hon nu skulle istället utredas för ADHD!!!!!??
Och "ADHD-hjärna" brukar man alltså inte göra någon ECT behandling på.
Denna flicka hade ändå en hel låååång historia bakom sig från bup om olika svårigheter hon led av, som klart och tydligt pekade på att hon till mycket stor sannolikhet hade ADHD.

Hur mycket hade krävts att kolla upp flickans historia??? Och inte börja behandla en så ung flicka med ECT efter att hon blivit nere när ett förhållande sprack. Det tillhör ganska naturliga saker här i livet. Hon hade nog repat sig på annat sätt.
Åh, jag var såååå upprörd och talade om detta för överläkaren, till svar fick jag att jag skulle bara "dämpa mig" och inte oroa patienterna om sånna här saker. :väggen
Mer
14 år 5 månader sedan #254964 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Uppdrag granskning om ECT
Denna flicka tappade massor. Hon kunde alltså inte minnas var hon bodde ens. Utan fick ringa sin syster för att få hjälp. Jag tycker det var såååå hemskt. :(

Jag och hon hade kontakt ett bra tag även efteråt. Hennes föräldrar tyckte det var bra och modigt gjort av mig att berätta vad jag ansåg om det hela. Dvs, att det var förkastligt!! Detta drabbade mig rätt hårt just det vårdtillfället. Personalen uppskattade inte att jag sa vad jag ansåg.
Mer
14 år 5 månader sedan #254965 av Mogge84
Svar från Mogge84 i ämnet Uppdrag granskning om ECT
Jag antar att de fick samma saga som jag fick då. Det var ju depressionen som gjorde att man tappade minnet, inte ECT-behandlingarna. Lite konstigt att man hade minnen innan behandlingarna och tappade runt fem år efter dem. Men det var la bara min depression som slog in samtidigt.
Mer
14 år 5 månader sedan #254966 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Uppdrag granskning om ECT
MYCKET UPPRÖRANDE när det finns människor som drabbas hårt av just att tappa minnet!! :evil:
Självfallet finns det folk som blir hjälpta av det, men jag tror inte det ska ges till så många som det gjort till.
Det är alltid beklagligt när det går åt pipan. För INGEN vill ta ansvar för det som skett sen.

Kroppen och hjärnan är ganska fiffig och repar sig själv på andra sätt. På mer naturligt sätt.
Mer
14 år 5 månader sedan #254967 av Geta
Svar från Geta i ämnet Uppdrag granskning om ECT
Har fått 6 stycken elbehandlingar. Jag förlorade minnet
tillfälligt någon dag. Det vara allt.
Janne Josefsson älskar att göra skandal av det mesta.
Inte för att jag rekommenderar ECT. Efter min behandling
märkte jag ingen förbättring och ingen försämring heller.
Vet inte varför jag fick ECT.