Uppdrag granskning om ECT

Mer
14 år 4 månader sedan #255121 av iprenmannen
Jag såg programmet. Tyckte det var fruktansvärt. Förstår varför det förbjuds i många länder. I programmet jämfördes det med lobotemering.

Jag tror att det helt klart kan orsaka permanenta minnesproblem. Fast någon enstaka gång kanske inte ger de effekterna. Men om är inlagd och får det under långtid ja då sjutton är det synd om en.

Jag blev erbjuden att få 30 behandlingar men tackade nej. Vägrade och mina anhöriga också. Jag är jätte tacksam för att jag fick det stödet idag. Vet inte vilken grönsak jag hade varit idag annars
Mer
14 år 4 månader sedan #255122 av digicat
Svar från digicat i ämnet Uppdrag granskning om ECT
Programmet skrämde upp mig ordentligt.. Tänk om man får ECT mot sin vilja. Fy fan vad jag skulle stämma asen. Skulle gå helt berzerk på dem. ... :evil:
Mer
14 år 4 månader sedan #255134 av Yrroz
Svar från Yrroz i ämnet Uppdrag granskning om ECT
Jag har fått ECT i två omgångar. Jag blev inte ett dugg bättre och mitt minne blir aldrig vad det har varit. Mina barn är ofta väldigt frustrerade och säger; men mamma, det kommer du väl ihåg att det och det hände... men många saker är helt borta.
Jag har minnesproblem efter behandlingarna också dvs när jag tänker bakåt så är allting en enda röra. Jag vet att saker har hänt, men jag har absolut inget tidsbegrepp, när saker hände och i vilken ordning.

Det är så fel att inte ge patienterna rätt information. Men jag kan inte tala om vad jag fick för info innan mina behandlingar. För jag har inget minne av det. Helt galet.
Mer
14 år 4 månader sedan #255139 av Geta
Svar från Geta i ämnet Uppdrag granskning om ECT
Kan det inte lika gärna vara psykofarmaka som gjort
att man förlorat minnet?
Bensodiazepiner och sömnmedel tror jag att man tappar
minnet av.
Mer
14 år 4 månader sedan #255146 av Yrroz
Svar från Yrroz i ämnet Uppdrag granskning om ECT
Jag tror inte att man kan få varaktiga minnesstörningar av mediciner, det har jag aldrig hört. Visst kan man bli helt bäng i bollen av benzo, men jag har svårt att tänka mig att jag därför inte kommer ihåg t ex att min dotter skadade sig väldigt illa och behövde sys i ansiktet när hon var fyra år. Eller att vi har hade hand om en häst i två år som hette Electra...

Mina barn, som nu är nästan vuxna har sagt hela tiden att jag blev som förändrad redan efter den första omgången ECT. Jag fick mycket stora problem med minnet i samband med behandlingarna, men det har visat sig att det är så mycket som har hänt i mitt liv som jag inte minns.

För mig känns det solklart, efter att ha tittat på Uppdrag granskning (jaja, Janne Josefsson vinklar och vrider på saker, jag vet)
Min artonåriga dotter såg programmet och sa; va dumt, det där har jag ju vetat hela tiden mamma.
Mer
14 år 4 månader sedan #255149 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Uppdrag granskning om ECT
Nu har jag sett programmet och är helt galet arg på "psykopat" läkaren som bara ler när han försöker försvara sig!!!! Grrrrrrrrr!!!!!!
Levande bevis och han bara vill förneka alla bevis som tagits fram att han inte informerat patienterna tydligt nog om riskerna. Skamligt! Skrattretande. Hur elak får man bli som läkare!!!! :evil: :evil: :evil: