Det senaste från schizofreniförbundet

Mer
14 år 4 månader sedan #261057 av Nissegossen
Jag har inte betalat medlemsavgiften i år...
Jag gick med i IFS när föreningen startade 1978 och är en av de första som gick med.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 månader sedan #261178 av Admin1
Konstigt nog är det knappt någon som kommenterar ordförandens bloggande. Jag tror att Schizofreniförbundets medlemmar är oengagerade. Gissningsvis så har de sökt sig till föreningen för att få hjälp, men det fungerar inte om alla är så. Det har också här på sajten bara varit ett fåtal anhöriga aktiva under drygt 6 år.
Mer
14 år 4 månader sedan #261179 av Nissegossen
Mer
14 år 4 månader sedan #261181 av Geta
Som sagt så vore det kanske bättre om de anhöriga
till schizofrena inriktade sig på att hjälpa sig själva
istället för att slåss för de schizofrena.
De anhöriga skulle också behöva ha en Självhjälpsbok.

Om de anhöriga mår bra så mår de schizofrena släktingarna
bra likaledes.
  • Gästen
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #261228 av Gästen
Svar från Gästen i ämnet Det senaste från schizofreniförbundet
När föräldrar upptäcker att deras barn fått en psykos-sjukdom ställs de inför en okänd verklighet och försätts också i en "skuldfälla" där inte någon av situationerna kan hanteras eller klaras av.
Detta förstärker viljan att "göra" något och kanske i den grad att den blir missriktad.
När de märker att de själva ofta har svårt att ge adekvat stöd samt upplever att samhället inte alltid heller kan greppa situationen går man med i IFS-lokalavdelning kanske för att bedöva det egna samvetet.
Att därifrån arbeta centralt för hela gruppen (alla drabbade) är att ta ett jättekliv som inte blir av delvis beroende på att stigmatiseringen är så förlamande.
Att öppet (och i samförstånd) gå ut med att ens barn är drabbad ställer så stora krav på individerna att de flesta istället blir passiva åhörare.
Mer
14 år 4 månader sedan #261238 av Geta
Ändå så har den mesta informationen de senaste
tjugo åren gått ut på att föräldrarna inte är skyldiga
till att deras barn blivit schizofrena.
Det har nästan varit tabu att andas om att anhöriga
kan vara inblandade på något sätt.
Är det detta som har lamslagit schizofreniförbundet?