Det senaste från schizofreniförbundet

Mer
14 år 4 månader sedan #261293 av Nissegossen
Jag tror ju att det är hemmiljö relaterat och att samtidigt måste ett genetiskt arv ligga bakom.

I min familj var det så i alla fall, om jag nu analyserat rätt här!
Men, jag skuldbelägger inte mina föräldrar, de gjorde nog efter sina förutsättningar som de hade och rår inte för det själva.

morsan är på sätt och vis totalt oskyldig i detta, men både farsans sätt att vara mot mig och det genetiska arvet kommer via honom!

Dessutom var jag bara älskad av honom de allra första åren av mitt liv, men också det vet jag vad det är. Jag rår ju inte för det och jag har gått igenom mitt liv med minnena jag har och tror mig veta vad min s.k sjukdom beror på, i stora drag...

Det är alltså traumautlöst och psykosen slog till med full kraft när jag var 24 och inte hade sovit ordentligt på flera månader och var helt utsliten psykiskt sett när jag insjuknade.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 månader sedan #261490 av Admin1
80 % har fått sin schizofreni via föräldrarnas gener och det är bara 20 % av föräldrarna som inte bär på schizofrenigenerna. Att bära på schizofrenigener kan vara negativt för föräldrarna t.ex kognitiva problem.

40 % av föräldrarna till allvarligt psykiskt sjuka har själv psykiska besvär och skulle behöva hjälp. Många föräldrar kan därför ha svårigheter att hantera sitt barns schizofreni pga sina egna problem. Jag tror själv att det är fel att helt frikänna föräldrarna från att framkallat sjukdomen. Genom kritik och skäll kan nog föräldrarna utlösa schizofreni hos de som är genetiskt predisponerade och det finns en finsk undersökning som tyder på det.

Jag tror en bra idé är att minimera anhörigas insatser och satsa på personligt ombud och boendestöd. Behandlingsresultatet skulle bli bättre då.

www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... er-sjaelva
Mer
14 år 4 månader sedan #261495 av Nissegossen
Admin, jag skuldbelägger i alla fall inte min farsa, för att han hade själv psykiska besvär och han kunde inte hantera det lika bra som jag kan idag! Han var nästan predestinerad till att agera som han gjorde och var ett offer i sin tur för omständigheterna

Om jag har förstått rätt var det hans paranoia som gjorde att familjen blev drabbad och då jag som kom till i den processen, som han var i, före och efter min födsel!

Jag är sedan tidigare barnaår, direktintroducerad i ett psykotisk tänkande och farsan var ju en "bra" läromästare...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 månader sedan #261664 av Admin1
Jag har inte läst att paranoia hos en förälder skulle kunna utlösa schizofreni utan däremot skäll, kritik och överengagemang. Din pappa kanske hade paranoid personlighetsstörning för anhöriga kan ha det mer än normalt. Det är dock icke-psykotisk paranoia. Om man har psykotisk paranoia, så blir det vanföreställningssyndrom.

Jag och Inwatto har kommenterat Schizofreniförbundets ordförande i hennes senaste blogginlägg.
www.schizofreniforbundet.se/Erfa ... -fiender-/
Mer
14 år 4 månader sedan #261677 av Geta
Nissegossen,
du har tidigare nämnt att det inte är paranoid schizofreni
som du har. Då kan du inte ha kopierat din pappa rakt av.