Det senaste från schizofreniförbundet

Mer
14 år 4 månader sedan #260989 av Ready
Jag har alltid retat mig på schizofreniförbundet eftersom deras huvudsakliga uppgift verkar vara att tala om för de anhöriga att sjukdomen inte beror på dem. Vad har schizofreniförbundet egentligen gjort för de som lider av sjukdomen? I stort sett ingenting tror jag.
Mer
14 år 4 månader sedan #261003 av Inwatto
Ready,

Det kan bli värre för den sjuke också att Schizofreniförbundet finns: Mina anhöriga (föräldrarna) är med i förbundet och det har hänt vid flera tillfällen då jag klagat över sjukvården och hur jag blivit bemött där att mina anhöriga sagt "Ja, men så säger alla sjuka" och "Du har det inte så illa som en del andra har det". De har hört skräckhistorier från andra anhöriga genom träffar som Schizofreniförbundet anordnar. Som sjuk blir man då inte stöttad utan tvärtom så är det "sjukdomen som talar". Hade Schizofreniförbundet informerat om mediciner och annan behandling som finns så hade de anhöriga kunna hjälpa den sjuke att få adekvat vård i sjukvården. Det har inte fungerat så de senaste åren. Kan inte hitta på Schizofreniförbundets sajt att de tänker hjälpa de anhöriga på den punkten. Därmed försämrar de faktiskt för den sjuke!

Först när sjukvården ställde upp med familjeutbildning ändrades mina föräldrars syn på min sjukdom och jag har idag bättre stöd än tidigare. Alltså har Schizofreniförbundet varit dåligt att de finns (för mig).

Prata inte med hat i munnen!
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
14 år 4 månader sedan #261013 av Geta
Det jag reagerar på är att Schizofreniförbundet ska tala
för de schizofrena som att de schizofrena inte kan tala
för sig själva.
Mer
14 år 4 månader sedan #261014 av Ready
Jag kan också tänka mig att dem enda som får sälja böcker på deras hemsida är sådana som passar deras intressen.
Mer
14 år 4 månader sedan #261018 av Ready
Man vet liksom inte riktigt hur man ska förhålla sig till schizofreniförbundet...
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 4 månader sedan #261019 av Jocke
Ja Inwatto, jag håller med ditt resonemang om att schizofreniförbundet berättar historier för de anhöriga i syfte att alla ska behandlas lika och inte för de självständiga individer de allra flesta "sjuka" trotts allt är.

Mina föräldrar är med där, och jag känner definitivt att dem inte "ser" mig som den jag är pga dessa historier där andra anhöriga berättar den ena skräckhistorian värre än den föregående.

Vars är världen på väg?