Vad tyckte ni om programmet i Kropp&Själ om schizofreni?

Mer
14 år 1 månad sedan #280402 av MsTibbs

Geta skrev: Det var bra att psykiatern avfärdade att schizofreni beror på hörseln
och att schizofreni kan diagnostiseras med hörseltest.


Det kan det inte. Men det forskas på det. ADHD är också med. Ungefär som EEG om jag fattat rätt. Men i dagsläget är det inget till.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
14 år 1 månad sedan #280403 av Geta
Psykiatern sa att det är ett väldigt fyrkantigt sätt att se på schizofreni
att det skulle kunna diagnostiseras med hörseltest.
Mer
14 år 1 månad sedan #280410 av Tonic
Programmet var intressant och sorglig på samma gång. Ville bara gråta emellanåt... (Kanske jag som är extra känslig just nu... *hormoner*)
  • anonym
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #280417 av anonym
Svar till Geta:

[i:2qqvphdc]De talades för lite om hur man håller psykoserna stången. [/i:2qqvphdc]

Menade förstås i programmet Kropp&Själ och inte på Viska.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
14 år 1 månad sedan #280460 av Geta
Här är flera röster i eftersnack om programmet....
Eftersnack om programmet.....[/url:1vrrfbvh]
Mer
14 år 1 månad sedan #280514 av Admin1
Gäst,

Jag är avvaktande till Omega-3 eftersom en studie fann att i länder där intaget av omega-3 var högt var schizofreni lika vanligt som i länder där omega-3 intaget var lågt. Jag tycker därför att det krävs mer undersökningar om omega-3 kan förebygga psykoser och schizofreni och studierna måste göras under längre tid än ett år. Jag tror att det egentligen krävs studier på 5-10 år egentligen för att man skall kunna dra säkrare slutsatser. Antipsykotika t.ex gör att psykoser vid schizofreni bara sker vartannat år, men det ger inte ett 100 %igt skydd mot psykoser. Det kan vara något liknande med omega-3 kanske.